اعلام برنامه بانک مرکزی برای وام به بنگاه ها

به گزارش تور روسیه ارزان، تهران (پانا) - بانک مرکزی روز گذشته دستورالعمل تامین مالی بنگاه های مالی کوچک و میانه را ابلاغ کرد که بدین منظور شش اولویت برای اعطای تسهیلات به بنگاه ها در نظر گرفته است.

اعلام برنامه بانک مرکزی برای وام به بنگاه ها

به گزارش ایسنا، پیش از این اعلام شده بود که برنامه بانک مرکزی برای پشتیبانی مالی از SMEها (بنگاه های مالی کوچک و میانه) در امسال، اختصاص مبلغی حدود 100 هزار میلیارد تومان از سوی بانک ها برای اعطای سرمایه در گردش به این واحدها است.

روز گذشته هم این بانک در راستای شعار سالجاری دستورالعمل تأمین مالی بنگاه های مالی کوچک و میانه در سال 1400 را ابلاغ کرد که طبق آن 6 اولویت زیر برای اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات برای بنگاه های مالی کوچک و میانه در نظر گرفته شده است:

1) بنگاه های مالی معرفی شده از سوی کارگروه های استانی (مشروط به احراز توجیه فنی، مالی و مالی مناسب فعالیت به وسیله موسسه اعتباری).

2) بنگاه های مالی که محصولات آنها از بازار فروش قابل قبولی برخوردار باشد و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نگردد.

3) بنگاه های مالی متوقف یا در حال فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی (مشروط به اینکه علت تعطیلی بنگاه صرفا ناشی از کمبود سرمایه در گردش بوده و تزریق منابع مالی به این گونه بنگاه ها دارای توجیهات لازم از سوی موسسه اعتباری باشد).

4) بنگاه های مالی که در سال های گذشته فعالیتی نداشته و فاقد فروش بوده اند و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تشخیص موسسه اعتباری موجب فعالیت مجدد بنگاه گردد (در صورتی که متقاضیان دارای طرح توجیهی مناسبی باشند و فعالیت مجدد آنها بتواند به فروش و سودآوری منتهی گردد).

5) بنگاه های مالی که به علت عدم وصول مطالبات خود از دستگاه های اجرایی دولتی، شرکت های دولتی و وابسته به دولت، نتوانسته اند تعهدات خود را در قبال شبکه بانکی کشور و سایر اشخاص ایفا نمایند.

6) بنگاه های مالی که از اندازه اشتغال پایدار و توجیه پذیری بیشتری برخوردار باشند.

در این دستورالعمل این امتیاز هم برای شرکت ها و واحدهای کوچک و میانه فراوریی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در نظر گرفته شده که از شرایط نداشتن بدهی غیرجاری، چک برگشتی، رعایت نسبت مالکانه و مفاد آیین نامه رعایت شاخص های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی به وسیله بانک های دولتی به منظور بهره مندی از تسهیلات و تعهدات مستثنی هستند؛ البته مشروط بر اینکه مبلغ تسهیلات یا تعهدات درخواستی بیش از بدهی های غیرجاری بنگاه های مالی کوچک و میانه نباشد.

مبلغ وام به بنگاه ها

در مورد مبالغ تسهیلات یا تعهدات درخواستی بیش از بدهی های غیرجاری حداکثر تا سقف 150درصد، تصمیم گیری در اختیار ستاد مرکزی موسسه اعتباری در استان تهران است. از سوی دیگر، بر اساس قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب آبان 97، بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی پرداخت هر گونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه های ارزی یا ریالی، بعلاوه گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی ممنوع است.

بنابراین تعلیق یا برطرف محرومیت نسبت به بنگاه مالی دارای چک برگشتی برطرف سوء اثر نشده، صرفا در چارچوب مفاد اعلامی از سوی بانک مرکزی امکان پذیر و این بانک، جایگزین کردن تسهیلات اعطایی در این طرح به وسیله موسسه اعتباری بابت تسویه بدهی های غیرجاری یا تامین وجه چک های برگشتی مغایر با اهداف حمایتی این طرح و ممنوع اعلام نموده است.

بعلاوه بنگاه های مالی که با استفاده از امتیازی که در گزارش اشاره شد در سال های 95 تا 99 پیروز به اخذ تسهیلات یا ایجاد تعهدات شده اند، ولی بر اساس برنامه زمانبندی ارائه شده به موسسه اعتباری، بدهی غیرجاری یا چک های برگشتی خود را مشخص تکلیف ننموده اند، مجاز به اخذ تسهیلات یا ایجاد تعهدات نو نیستند.

یکی از وظایفی که در این دستورالعمل برای حفظ منافع سپرده گذاران و تخصیص بهینه منابع، بر عهده موسسه اعتباری گذاشته شده آنالیز توجیه فنی، مالی و مالی درخواست بنگاه است که در صورت کسب اطمینان از توجیه پذیری طرح و پس از احراز اعتبارسنجی بنگاه، نسبت به اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات تصمیم گیری خواهد شد.

از سوی دیگر، موسسه اعتباری موظف است با تسهیلات مصوب در کارگروه تسهیل، حداکثر ظرف مدت یک ماه موافقت کند یا دلایل مخالفت خود را همراه با مستندات مربوط به هیات خبرگان موضوع ماده 62 قانون الحاق موادی به قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ارجاع دهد.

اعطای مجدد وام با بازپرداخت به موقع

علاوه براین، این امکان هم فراهم شده که در صورت بازپرداخت تمام یا بخشی از تسهیلات سرمایه در گردش اعطایی به بنگاه مالی در سررسیدهای مقرر، موسسه اعتباری می تواند نسبت به اعطای مجدد تسهیلات سرمایه در گردش مورد احتیاج مطابق آخرین ضوابط و مقررات اقدام کند.

بعلاوه متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهیلات پرداختی به بنگاه های کوچک و میانه فراوریی، موسسه اعتباری موظف است نسبت به آزادسازی وثایق مازاد یا تبدیل وثایق، متناسب با اندازه به جای مانده تسهیلات اقدام کند.

در دستورالعمل بانک مرکزی این نکته هم لحاظ شده که موسسه اعتباری می تواند پس از آنالیز های کارشناسی، نسبت به اخذ وثایق کافی از جمله پذیرش ضمانت نامه های صادره از سوی صندوق های ضمانت، پذیرش پروانه بهره برداری معادن اقدام کند.

نرخ سود وام به بانک ها چقدر است؟

نرخ سود مورد عمل در تسهیلات موضوع این دستورالعمل (هم برای بنگاه های مالی معرفی شده از سوی ستاد تسهیل و کارگروه های استانی و هم برای بنگاه های مالی که مستقیما به موسسه اعتباری مراجعه می نمایند)، نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است سقف اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات موضوع این دستورالعمل بر اساس حدود مقرر در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان و آیین نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط است.

بانک مرکزی موسسه اعتباری را مکلف نموده که ظرف یک هفته و به صورت کتبی مدارک و مستندات مورد احتیاج را جهت آنالیز و پرداخت تسهیلات به بنگاه مالی اعلام کند و حداکثر ظرف یک ماه پس از تکمیل مدارک در هر مورد، مراتب را آنالیز و نتیجه را اعلام کند که در صورت عدم مراجعه بنگاه های مالی معرفی شده از طرف ستاد تسهیل و کارگروه استانی به موسسه اعتباری، ظرف 15 روز کاری از تاریخ معرفی یا عدم ارائه تقاضا و مدارک مثبته، موسسه اعتباری باید درخواست بنگاه های مالی را به ستاد تسهیل و کارگروه استانی مربوط عودت و مراتب را در سامانه اطلاعاتی وزارت صمت ثبت کند.

چنانچه بنگاه مالی به وسیله یکی از کارگروه های دولت (کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری یا کارگروه اشتغال استان)، پیروز به اخذ تسهیلات در امسال گردد، بانک عامل مکلف است نسبت به آنالیز موضوع به وسیله استعلام از سامانه های اطلاعاتی مرتبط اقدام و از پرداخت تسهیلات نو به بنگاه مالی خودداری کند.

بعلاوه، موسسه اعتباری موظف است آمار تسهیلات پرداختی (مصوب ستاد تسهیل و کارگروه استانی یا پرداخت مستقیم به بنگاه های مالی) را در سامانه هماهنگ وزارت صمت ثبت کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2049

به "اعلام برنامه بانک مرکزی برای وام به بنگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام برنامه بانک مرکزی برای وام به بنگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید