افزایش همکاری های پژوهشی دانشگاه پیام نور و ISC

به گزارش تور روسیه ارزان، به منظور همکاری های بیشتر در خصوص شاخص های رتبه بندی و نشریات علمی پژوهشی دانشگاه پیام نور با موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) تفاهم نامه ای امضاء کردند.

افزایش همکاری های پژوهشی دانشگاه پیام نور و ISC

به گزارش خبرنگاران از شیراز، محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: در سال های اخیر مأموریت های مهمی از سوی وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ISC واگذار شده است که یکی از مهمترین آنها، بحث رتبه بندی است.

او ادامه داد: ISC بعد از قریب به یک دهه رتبه بندی دانشگاه ها عملا به یک مرجع در رتبه بندی دانشگاه های کشور تبدیل شده است. افزون بر این، رتبه بندی بین المللی ISC نیز از سال 2018 با شاخص های تازه آغاز شد. این رتبه بندی بیش از 2000 دانشگاه در سطح بین المللی را پوشش می دهد. همچنین، رتبه بندی دانشگاه های کشور های اسلامی، رتبه بندی کشور های عضو دی هشت و رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان نیز اجرا شده است.

دهقانی گفت: بنا به تأکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اوایل سال 98 و نیز بنا به مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور ضرورت ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها با شاخص ها و معیار های تازه از اوایل سال 98 در دستور کار وزارت قرار گرفت و در حوزه های معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت و با حضور ISC، پس از بررسی های اجرا شده در جلسات کارشناسی مکرر، شاخص ها، معیار ها و وزن های مربوطه با تاکید به اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلان علم و فنآوری، سند اسلامی کردن دانشگاه ها، توجه به ماموریت گرایی دانشگاه ها و نیز نقطه نظرات برخی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی مختلف تهیه و در کارگروه مربوطه به تصویب رسید.

او در ادامه به فرآیند ارزیابی نشریات جهت نمایه سازی در ISC پرداخت و استاندارد های پایه جهت ارزیابی را معرفی کرد. همچنین، سطح بندی نشریات در ISC و نشریات نامعتبر و جعلی در ادامه برای حاضرین توضیح داده شد.

محمد علی ابراهیمی سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور کشور هم ضمن تشکر از برگزاری این جلسه و همچنین فعالیت های علمی ارزشمندی که جهت اعتلای علمی کشور از طریق ISC اجرا شده است به معرفی دانشگاه پیام نور پرداخت و گفت: امید است دانشگاه پیام نور به منظور استفاده هر چه بیشتر از منابع و پتانسیل های ISC، با انعقاد تفاهم نامه بین دو سازمان، هرچه بیشتر بتواند از خدمات ارزنده ISC استفاده کند.

معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقه ای نیز در ابتدا به معرفی بخش های مختلف مرکز منطقه ای و خدمات آن به جامعه علمی کشور پرداخت و گفت: مهمترین بخش مربوط به این مرکز مدیریت اطلاعات و نمایه سازی نشریات است. در بخش مدیریت اطلاعات سازمان دهی، فراهم آوری، مجموعه سازی کلیه منابع اطلاعاتی انجام می شود که سپس در سامانه این مرکز نمایه سازی می شود. پایگاه های اطلاعات علمی مرکز منطقه ای در دسترس جامعه علمی کشور می باشد که در زمان پاندمی کرونا به صورت رایگان در دسترس همه بوده است.

هاجر صفاهیه در خصوص شاخه های این مرکز در کشور و سایر کشور های منطقه گفت: شاخه های داخلی مرکز حدود 32 و شاخه های بین المللی نیز تا به امروز 6 شاخه می باشد. شاخه های بین المللی که نشریات فارسی در اختیار آن ها قرار داده شده است، دانشگاه هایی که دارای کرسی زبان فارسی دارند را حمایت می کند و منابع اطلاعات علمی فارسی این مرکز را برای آن ها دسترس پذیر ساخته است.

او در ادامه به معرفی سایر خدمات همچون چاپ و نشر کتاب و نشریات علمی با همکاری دانشگاه ها پرداخت.

یکی دیگر از بخش های این جلسه، گزارش شرایط ارزیابی و رتبه بندی سال 1399 نشریات علمی دانشگاه پیام نور بود.

ارزیابی مطابق با شاخص های آیین نامه کمیسیون نشریات و بر اساس 50 معیار در دو بخش کمی و کیفی انجام می شود. ارزیابی کمی شامل ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامه ای و رعایت آیین نگارش در مقالات نشریات و همچنین ارزیابی کیفی شامل حضور نشریه در نمایه های معتبر علمی و استنادی، بررسی فرآیند داوری و همچنین بهره گیری از نظرات داوران به صورت تخصصی و رعایت اصول اخلاقی نشر است.

در سرانجام این جلسه، تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی بین موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و دانشگاه پیام نور مرکزی امضا شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2241

به "افزایش همکاری های پژوهشی دانشگاه پیام نور و ISC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش همکاری های پژوهشی دانشگاه پیام نور و ISC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید