بیان مکررمشکلات گردشگری کردستان، گلایه سرمایه گذاران از نبود حامی

به گزارش تور روسیه ارزان، به گزارش خبرنگاران، چهارشنبه شب دومین نشست اعضای کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری استان که با حضور معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، جلالی زاده نماینده اسبق مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و سرمایه گذاران بخش گردشگری استان در سالن اجتماعات دفتر آموزش و پژوهش استانداری برگزار گردید.

بیان مکررمشکلات گردشگری کردستان، گلایه سرمایه گذاران از نبود حامی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

تعدادی از نمایندگان سرمایه گذاران استان در بخش گردشگری در این نشست به پشت تریبون رفتند تا از مسائل و موانع پیش روی خود سخن بگویند که تعدادی ازآنها، از بازگو کردن کردن مداوم مسائل خود در هر سال بدون اینکه شاهد حل یکی از موانع سر راهشان باشند، گلایه کردند و ترجیح دادند بیشتر به مواردی در مورد اقتصاد و سرمایه گذاری بپردازند.

بازدهی سرمایه گذاری در بخش گردشگری کردستان نسبت به صنعت بیشتر است

حبیب الله مرادی سرمایه گذار هتل پنج ستاره لاله سنندج به نمایندگی از سرمایه گذاران استان در این نشست گفت: اقتصاد براساس دیدگاه کلان به سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی تقسیم می گردد که این بخش ها از نظر میزان درآمدزایی در اقتصاد صندلی ویژه ای دارند.

وی ادامه داد: در تمامی دنیا بخش خدمات که شامل گردشگری نیز می گردد از نظر سطح درآمدی و اشتغالزایی روبه افزایش است.

وی به سهم سه بخش اقتصاد در اشتغال کردستان اشاره نمود واظهارداشت: کشاورزی 15.2 درصد، صنعت 21.3 درصد و خدمات 63.4 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص دادند.

این سرمایه گذار بخش گردشگری کردستان اضافه کرد: آمارهای مذکور حاکی از این است که بخش خدمات و به تبع آن گردشگری در استان دارای قابلیت های بسیاربالایی در جذب سرمایه های اندک دارد.

مرادی بیان نمود: به دلیل نبودزیرساخت های صنعتی، دوربودن از بازار مصرف و تهیه مواد اولیه امکان صنعتی شدن کردستان وجود ندارد مگر اینکه دولت خود اقدام به ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ در این استان کند.

وی مطرح کرد: باتوجه به پتانسیل های خاص استان ازجمله داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی و همجواری با اقلیم کردستان عراق، وجود بازارچه های مرزی می توان گفت که بازدهی سرمایه گذاری در بخش گردشگری نسبت به سرمایه گذاری کلان صنعتی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه مشوق های سرمایه گذاری در اختیار دولت است، اضافه کرد: تا زمانی که دولت به سرمایه گذاران در استان مشوق هایی اعطا نکند سرمایه گذاری در این استان امکان پذیر نخواهد بود.

بزرگترین مانع توسعه گردشگری عدم شناخت بعضی مدیران از قوانین موجود است

سهیل فضل وزیری سرمایه گذار مجتمع اقامتی و گردشگری روژان کردستان از دیگر نمایندگان سرمایه گذاران استان بود، که در این نشست اظهارداشت: قوانین مدون خوبی در بخش گردشگری کشورما وجود دارد که متاسفانه عدم شناخت بعضی از مسئولان از این قوانین یکی از بزرگ ترین موانع توسعه گردشگری در استان ماست.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان هنوز گردشگری را به عنوان صنعت قبول ندارند، مطرح کرد: سرمایه های سرگردان زیادی در کردستان وجود دارد که وجود مسائلی مانع از جذب این سرمایه گذاری ها شده است.

وی ادامه داد: استارت ساخت مجتمع گردشگری روژان از سال 88 زده شد و تا سال 90 تنها پیگیر اخذ 13 استعلام از ادارات مربوطه بودیم.

فضل وزیری از دیگر مسائل موجود در جهت توسعه گردشگری را نبودهمدلی و هماهنگی در بین بعضی از مسئولان ذکر کرد و اظهارداشت: متاسفانه زمانی که کار از اداره کل میراث فرهنگی استان خارج می گردد مسائل شروع می شوند.

عدم حمایت دولت از صنعتگران صنایع دستی کردستان برای حضور درنمایشگاه های خارجی

رییس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی کردستان هم در این نشست از اینکه صنایع دستی همواره ته جدول قرار گرفته است گلایه کرد و گفت: سال های سال است که در سخنرانی مسئولان می شنویم که صنایع دستی بعد از نفت در صندلی نخست اقتصاد کشور قرار گرفته است ولی در عمل همواره این بخش در حاشیه بوده است.

فریدون زندی با بیان اینکه صنایع دستی و گردشگری دو قطب اند که همواره در کنار هم قرار دارند، اظهارداشت: هر گردشگر و توریستی بعد از بازدید از امکان دیدنی هر منطقه تمایل به تهیه صنایع دستی را دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از ادغام میراث فرهنگی و دنیا گردی، صنایع دستی مورد بی مهری قرار گرفتند و شدت این بی مهری هم در استان کردستان بیشتر بوده است.

رییس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی کردستان اضافه کرد: انتظار ما این است که دید مهربان تری نسبت به صنایع دستی وجود داشته باشد.

زندی به مسائل صنعتگران حوزه صنایع دستی اشاره و بیان نمود: نداشتن بیمه تامین اجتماعی، نبود بازار فروش صنایع دستی و عدم ثبات اقتصادی در تهیه مواد اولیه به گونه ای که در بیشتر مواقع قیمت مواد اولیه از محصول اصلی بیشتر می گردد، از جمله مسائل حوزه صنایع دستی است.

وی از مهمترین مسائل این حوزه را نبود بازارچه سنتی ذکر کرد و گفت: سال ها است که یکی از خواسته های صنعتگران حوزه صنایع دستی ایجاد بازارچه سنتی است و هنوز این خواسته از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: مسئولان مدام از پتانسیل های گردشگری استان سخن می گویند ولی در عمل شاهد توجه ویژه ای به این ظرفیت ها نیستیم.

رییس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی کردستان ادامه داد: پتانسیل های استان احتیاج به هدایت و سرمایه گذاری و برنامه ریزی دارند.

زندی با بیان اینکه دولت هیچگاه صنعتگران صنایع دستی استان را برای شرکت در نمایشگاه های خارجی حمایت نکرده است، مطرح کرد: ین در حالی است که به سایر صنعتگران این حوزه در استان های دیگر کشور برای حضور در نمایشگاه های خارجی سوبسید اعطا می نماید.

زمینه رشد صنعت گردشگری در کردستان وجود دارد

نماینده اسبق مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: در متون دینی و اخلاقی و قوانین موجود در کشورمان از نظر سرمایه گذاری و توجه به میراث فرهنگی کمبودی نداریم.

جلال جلالی زاده با بیان اینکه مشکل اصلی عدم پشتیبانی اقتصادی، اراده و تعهد است، اظهارداشت: معتقدم باید سه ضلع دولت، بازار و مردم فعال شوند تا شاهد توسعه گردشگری و افزایش ایجاد اشتغال در استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه کردستان از نظر طبیعت بکر و گردشگری شهره عام وخاص است، اضافه کرد: متاسفانه از نظر صنعت گردشگری روزبه روز در حال پسرفت است و این عدم موفقیت هم فرصتی برای تجدید نظر هوشمندانه در مورد علل این رویداد است.

وی بیان نمود: کردستان دارای آثار باستانی و صنایع دستی متعددی است ولی توجهی به آنها از سوی دولت و مردم نمی گردد.

این نماینده اسبق مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: زمینه رشد و توسعه گردشگری در کردستان وجود دارد و باید با همدلی و هماهنگی آن را احیا کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1040

به "بیان مکررمشکلات گردشگری کردستان، گلایه سرمایه گذاران از نبود حامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیان مکررمشکلات گردشگری کردستان، گلایه سرمایه گذاران از نبود حامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید