تاثیر واکسن کرونا بر بیماران مبتلا به سرطان

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران : یک آنالیز سراسری روی کهنه سربازان مبتلا به سرطان نشان می دهد که واکسن های کووید-19 مبتنی بر آران ای پیغام رسان، در پیشگیری از بروز ابتلا به این بیماری در بیشتر افراد مبتلا سرطان مؤثر هستند.

تاثیر واکسن کرونا بر بیماران مبتلا به سرطان

به گزارش رگنا ، سو یو وو(Tsu-Yu Wu)، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد(Stanford Medicine) و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: ما می دانیم که به طور کلی، بیماران مبتلا به سرطان و کووید-19، نتایج ضعیفی را نشان می دهند. هدف ما شناسایی کردن بیمارانی بود که ممکن است از مداخلات اضافی مانند واکسن تقویت نماینده سود ببرند یا باید با مداخلات پیشگیرانه مانند داروهای ضد ویروسی خوراکی یا روش های مبتنی بر پادتن مونوکلونال درمان شوند. یافته اصلی پژوهش ما این است که واکسیناسیون کووید-19، راهی موثر برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در بیشتر افراد مبتلا سرطان است.

ناتانیل فیلمور(Nathanael Fillmore)، پژوهشگر مدرسه پزشکی هاروارد(Harvard Medical School) و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: این پژوهش، نقاط قوت سیستم ملی مراقبت بهداشتی اداره کل بهداشت کهنه سربازان(VHA) را برجسته می نماید. دسترسی به داده های با کیفیت مربوط به کهنه سربازان در سراسر کشور، برای فعال کردن روش شبیه سازی دقیق این پژوهش، بسیار مهم بود.

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان که به کووید-19 نیز مبتلا می شوند، پیغامدهای ضعیفی را نشان می دهند و مقدار مرگ و میر آنها بین 13 تا 33 درصد برآورد شده است. از آنجا که بیماران مبتلا به سرطان از آزمایش های ابتدایی واکسن حذف شدند، معین نیست که آیا واکسن های کووید-19 مبتنی بر آران ای پیغام رسان می توانند از افراد مبتلا به سرطان محافظت نمایند یا خیر.

پژوهشگران در این پروژه، سوابق پزشکی بیش از 180 هزار بیمار اداره کل بهداشت کهنه سربازان را که از اوت 2010 تا مه 2021 تحت درمان های گوناگون از جمله شیمی درمانی یا هورمون درمانی قرار داشتند، آنالیز کردند. میانگین سنی بیماران، 73.7 بود و 94 درصد از آنها مرد بودند. از این تعداد، حدود 113 هزار نفر با یکی از دو واکسن مبتنی بر آران ای پیغام رسان تاییدشده به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) یعنی فایزر(Pfizer) و مدرنا(Moderna)، بین 15 دسامبر 2020 تا 4 مه 2021 واکسینه شدند. افرادی که پیشتر مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده و واکسن جانسون اند جانسون(Johnson & Johnson) را دریافت نموده بودند، از این پژوهش حذف شدند.

پژوهشگران در هر روز از دوره آنالیز، یک بیمار را که واکسینه شده بود با همتای خود که سابقه پزشکی مشابهی داشت اما واکسینه نشده بود، مطابقت دادند و مقدار ابتلا به کووید-19 را در هر دو نفر مقایسه کردند.

آنها برای محاسبه اثربخشی واکسن، تعداد تشخیص های کووید-19 را در گروه های واکسینه شده و واکسینه نشده مقایسه کردند. آنها دریافتند که اگر 10 نفر از 100 نفر واکسینه نشده آلوده شوند، در مقابل یک نفر از 100 نفر واکسینه شده، مبتلا می گردد و این نشان می دهد که واکسن در هر 10 مورد، از 9 مورد ابتلا پیشگیری می نماید و اثربخشی واکسن 90 درصد خواهد بود.

تاثیر به زمان وابسته است

پژوهشگران دریافتند که واکسن ها به طور کلی از دو هفته پس از دوز دوم، تا حدود 58 درصد در پیشگیری از ابتلا مؤثر هستند اما تاثیر این واکسن ها در افرادی که آخرین درمان سرطان آنها، شش ماه یا بیشتر پیش از نخستین دوز واکسن اجرا شده بود، حدود 85 درصد بود. واکسن ها در افرادی که درمان سرطان آنها سه تا شش ماه پیش از نخستین دوز آنها به انتها رسیده بود، حدود 63 درصد و در میان افرادی که درمان آنها طی سه ماه پس از نخستین دوز به انتها رسید، 54 درصد مؤثر بود. هر دو واکسن به طور مشابه مؤثر بودند.

درمان های سرطان، روش هایی مانند شیمی درمانی را شامل می شوند که می توانند سیستم ایمنی را سرکوب نمایند و بعلاوه، هورمون درمانی که احتمال کمتری دارد که این کار را انجام دهد. در میان افرادی که درمان سرطان آنها کمتر از سه ماه پیش از نخستین دوز به انتها رسیده بود، تاثیر واکسن حدود 57 درصد و در افرادی که تحت هورمون درمانی قرار گرفته بودند، حدود 76 درصد مؤثر بود. تاثیر واکسن ها در زیرمجموعه کوچکی از بیماران مبتلا به انواع خاصی از سرطان های خون که می توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب نمایند، به طور قابل ملاحظه ای کمتر بود.

وو گفت: این نخستین پژوهش در خصوص افراد مبتلا به سرطان است که به جای نشانگرهای جایگزین مانند سطوح فراوری پادتن، یک پیغامد بالینی مهم را آنالیز می نماید. ما دریافتیم که اگرچه واکسن ها در بعضی از زیرگروه ها تاثیر کمتری دارند اما دلیلی برای اجتناب کردن از واکسیناسیون وجود ندارد.

این پژوهش، در مجله JAMA Oncology به چاپ رسید.

منبع: رکنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2351

به "تاثیر واکسن کرونا بر بیماران مبتلا به سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر واکسن کرونا بر بیماران مبتلا به سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید