تاخیر 6 ماهه در تحویل مسکن ویژه تهرانسر، ساخت 2560 واحد در 2 سال

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران: در حالی قرار بود واگذاری مسکن ویژه تهرانسر از خرداد سال جاری شروع گردد که به دلیل نارضایتی پیمانکاران و کند شدن مراحل ساخت، افتتاح واحدهای مسکونی این طرح با تاخیری شش ماهه از اواخر آذر شروع خواهد شد.

تاخیر 6 ماهه در تحویل مسکن ویژه تهرانسر، ساخت 2560 واحد در 2 سال

جهت دریافت خدمات طرح محوطه سازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، اواخر سال 90 دولت از طرحی موسوم به مسکن ویژه تهران با هدف خانه دار کردن اقشار متوسط جامعه رونمایی کرد. بر اساس این طرح که کلنگ فاز اول آن سال گذشته در منطقه تهرانسر به زمین زده شد، متقاضی باید پنج شرط نداشتن واحد مسکونی، سرپرست خانوار، متاهل، سابقه 5 سال سکونت در تهران و عدم استفاده از تسهیلات یارانه ای دولت را دارا باشد.

در این طرح قیمت ساخت واحد مسکونی تقریبا با قیمت پروژه های مسکن مهر در یک سطح و بین 550 تا 600 هزار تومان در نوسان است. اما تفاوت فاحش مسکن ویژه با مسکن مهر در زمین آنهاست، چراکه دولت برای کاهش هزینه های طرح مهر زمین را به صورت رایگان در اختیار متقاضی قرار داد و فقط هزینه آماده سازی را دریافت کرد، اما در مسکن ویژه زمین با قیمت کارشناسی محاسبه شده است.

با توجه به عدم اعلام قیمت زمین در ابتدا استقبال چندانی از این طرح نشد، البته میزان اقساط 20 میلیون تومانی این مسکن چندان به مضاق متقاضیان خوش نیامد. به این ترتیب یکسال بعد یعنی تا بهمن ماه 91 اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهلت ثبت نام در مسکن ویژه تهرانسر را چند بار تمدید کرد و وعده داد حداکثر تا خاتمه اسفند قیمت زمین را اعلام می نماید.

هر چند این اداره کل به وعده خود با یک ماه تاخیر عمل کرد، اما افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کشور (اسفند سال گذشته) باعث شد تا تقاضا برای ثبت نام در مسکن ویژه به طور چشمگیری افزایش یابد. در نهایت 2560 متقاضی برای دریافت مسکن ویژه تایید صلاحیت شدند.

ویژگی های مسکن ویژه

زیر بنای واحدهای مسکن ویژه تهرانسر 105 متر مربع خالص و 45 متر مربع ناخالص شامل مشاعات (پارکینگ و انباری) است. قیمت نهایی مسکن ویژه حدود 250 میلیون تومان است و هر متقاضی با احتساب واریز اقساط اول و دوم، قسط سوم و قسط چهارم ، باید 80 میلیون تومان آورده نقدی تا خاتمه شهریور ماه داشته باشد، علاوه بر این متقاضی باید در زمان تحویل 30 درصد ارزش قیمت کارشناسی شده زمین را بپردازد و مابقی را به صورت اقساط ماهانه یک میلیون تومانی با کارمزد ناچیز را ظرف مدت 10تا 12 ساله پرداخت کند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اواخر فروردین امسال قیمت هر مترمربع زمین مسکن ویژه را بین 2.7 تا 2.8 میلیون تومان گفت و گفت: واحدهای مسکن ویژه تهرانسر حدود 20 درصد ارزانتر از واحدهای نوساز منطقه ساخته خواهد شد.

تاخیر در تحویل محله ای

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت امسال گفت که اولین فاز از پروژه مسکن ویژه به صورت محله ای از خرداد ماه امسال شروع خواهد شد، اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی و بروز اختلافاتی در مورد قیمت ساخت با پیمانکاران باعث شد تا این افتتاح با شش ماه تاخیر به اواخر پاییز 92 موکول گردد.

فریبرز واحدی در این باره گفت: تحویل آپارتمان ها به صورت محله ای انجام خواهد شد و اولویت با متقاضیانی است که امتیاز بیشتری داشته باشند.

واحدی با بیان این که انجام به موقع مراحل ثبت نام و پرداخت به موقع اقساط دو مولفه اصلی برای امتیاز دهی محسوب می گردد، اضافه کرد: واگذاری واحدهای مسکونی از خرداد امسال شروع و در ماه های تیر، مرداد و شهریور ادامه خواهد داشت، اما واگذاری اصلی در سه ماه فصل پاییز انجام می گردد.

وی اظهار داشت: پیمانکاران مسکن ویژه حدود سه ماه از برنامه زمانبندی عقب هستند و در نهایت آنها تا خاتمه امسال وقت دارند که واحدهای مسکونی را تحویل دهند.

مسکن ویژه آینده شهر؛ شاید وقتی دیگر

همزمان با ساخت و ساز در تهرانسر، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از برنامه ریزی برای اجرای مسکن ویژه در سایت آینده شهر (وردآورد) اطلاع داد. اما مسائل به وجود آمده میان شهرداری و دولت سبب شد تا این کنون این وعده عملیاتی نگردد.

اوایل دومین ماه بهار (5 اردیبهشت امسال) واحدی، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران به خبرنگاران گفت: موانع مربوط به سایت مسکن ویژه آینده شهر برطرف شده است، زمین این منطقه متعلق به شهرداری بود که آنرا با زمین های وزارت راه و شهرسازی در جایی دیگر تهاتر کردیم و در حال اجرا مراحل نقل و انتقال این زمین ها هستیم.

وی اضافه کرد: موانع ساخت و ساز مسکن ویژه آینده شهر تا دو هفته دیگر برطرف می گردد، در حال حاضر تجهیز کارگاه انجام شده و در فاز نخست 2000 واحد مسکونی خواهد شد. اما 19 اردیبهشت هم آمد، اما خبری از شروع ساخت و ساز مسکن ویژه در آینده شهر نشد و تا به امروز نیز خبر امیدواری کننده ای در این رابطه منتشر نشده است.

نگران تامین انشعابات آب، برق نباشید

یکی از امتیازات مسکن ویژه که بر آن تاکید شده نبود مسائل مربوط به امکانات زیربنایی و روبنایی مانند بعضی پروژه های طرح مسکن مهر است. بر این اساس اعلام شد با توجه به جمعیت 100 هزار نفری منطقه تهرانسر، آب مورد احتیاج سایت مسکن ویژه تهرانسر از شبکه جدید خرگوش دره تامین می گردد، ضمن آن که در مورد تامین شبکه فاضلاب این واحدها با آب منطقه ای تهران مکاتبه شده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران در این باره به خبرنگاران گفته بود: برای آن که متقاضیان نگرانی در مورد انشعابات آب، برق و همچنین شبکه فاضلاب نداشته باشند، تفاهمنامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو امضا شد.

واحدی همچنین با اشاره به گازرسانی به واحدهای مسکن ویژه تهرانسر اضافه کرد: سایت پلن گازرسانی به واحدهای مسکن ویژه تهرانسر نیز به وزارت نفت ارسال شده است.

مسکن ویژه به کیانشهر رفت

اواخر هفته گذشته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران از اجرای مسکن ویژه تهارن در کیانشهر اطلاع داد و اعلام شرایط ثبت نام را به آینده موکول کرد.

واحدی اضافه کرد: زمین های متعددی از اراضی متعلق به دولت در مناطق مختلف تهران برای انتخاب فاز دوم مسکن ویژه شناسایی شده بود که انتها در منطقه کیانشهر یک قطعه زمین آماده شده است که سند آن نیز متعلق به وزارت راه و شهرسازی است، زمین مذکور در منطقه کیانشهر، در انتهای بزرگراه امام علی (ع) در تقاطع آزادگان و در کنار شهرک شهید بروجردی واقع شده است.

به گفته وی، فاز دوم مسکن ویژه برای 1 واحد طراحی و بارگذاری خواهد شد که نقشه های آن در حال آماده شدن است.

پیمانکاران مسکن ویژه تهرانسر از قیمت ساخت این پروژه رضایت چندانی ندارند و کشمکش پیش آمده با وزارت راه و شهرسازی در این رابطه یکی از دلایل طولانی شدن مراحل ساخت 2560 واحد این سایت است. این مسئله باعث شده تا شماری از متقاضیان عطای ماندن در این طرح را به لقای آن ببخشند و برای تامین مسکن مورد احتیاج خود وارد بازار مسکن شوند.

به نظر می رسد عدم برنامه ریزی مناسب در رابطه با تامین مصالح ساختمانی باعث شده تا ساخت و ساز مسکن ویژه تهرانسر به کندی پیش برود، مسئله ای که احتمالا گریبان مسکن ویژه کیانشهر را نیز خواهد گرفت.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1182

به "تاخیر 6 ماهه در تحویل مسکن ویژه تهرانسر، ساخت 2560 واحد در 2 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر 6 ماهه در تحویل مسکن ویژه تهرانسر، ساخت 2560 واحد در 2 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید