کوشش چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی، موسسات کنفسیوس چیست

به گزارش تور روسیه ارزان، به گزارش جام نیوز به نقل از بی بی سی (BBC)، هان بان سازمانی دولتی است که وظیفه اش تبلیغ و ترویج آموزش زبان چینی در کشورهای دیگر است. در ده سال گذشته یک هدف دیگر هم به اهداف سازمان اضافه شده؛ هدفی که در واقع بخشی از سیاست خارجی این کشور است: تبدیل چین به یک قدرت فرهنگی.

کوشش چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی، موسسات کنفسیوس چیست

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به نوشته وب سایت بی بی سی، در اهمیت وظیفه این سازمان همین بس که مقام رئیس آن در سطح معاون وزیر است. از سال 2004 هان بان به دانشگاه های خارجی پول می دهد که مراکز مطالعات فرهنگ و زبان چینی تأسیس نمایند. اسم این مراکز را گذاشته اند: مؤسسات کنفوسیوس

دولت چین به جز پول، مدرس های چینی هم به دانشگاه ها می فرستد. در این ده سال در 465 دانشگاه از 123 کشور جهان مؤسسه کنفوسیوس تأسیس شده و برنامه ای مشابه در صدها دبیرستان خارجی هم اجرا می گردد.

رسانه دولتی انگلیس می افزاید: کل پروژه، نمونه موفقی است از گسترش قدرت نرم. اما با بزرگ شدن اعداد و ارقام، دغدغه دانشگاهیان غربی هم بیشتر شده است و محققان و مدرسان فکر می نمایند این پروژه آزادی اندیشه و بیان را در فضای آموزشی به خطر می اندازد.

سال گذشته انجمن مدرسان دانشگاه کانادا از همه دانشگاه هایی که مؤسسه کنفوسیوس دارند خواست تعطیل شان نمایند. سال جاری هم انجمن امریکایی استادان دانشگاه همین را از دانشگاه های امریکایی خواست.

در بیانیه این انجمن آمده بود که: مؤسسات کنفوسیوسی مثل بازوی حکومت چین عمل می نمایند و در استخدام و اداره دانشگاهیان، انتخاب درس ها و تعریف دامنه بحث، اهداف حکومت چین را پیش می برند.

اما مدافعان غربی مؤسسات کنفوسیوس با تأکید بر اینکه کار این مراکز عمدتا آموزش زبان است، ادعای شستشوی مغزی دانشجویان خارجی توسط دولت چین را رد می نمایند. علاوه بر این، آن ها مؤسسات کنفوسیوس را به خاطر فراهم آوردن امکان آموزش زبان چینی برای دانشگاه هایی که توان اقتصادی راه اندازی اش را ندارند، بسیار مفید ارزیابی می نمایند.

استدلال مدافعان این است که یاری اقتصادی دولت چین با انبوه همکاری های دیگر در زمینه های دولتی و صنعتی تفاوتی ندارد؛ همکاری هایی که مدت هاست بخش جدایی ناپذیر جهانی آکادمیک مدرن است. آن ها می گویند مؤسسات کنفوسیوس را باید با عمل شان سنجید، نه با اصول و معیارهای انتزاعی.

اما در خاتمه گزارش فوق، بی بی سی با هدف تقویت جناح مخالف چین، این سؤال جهت دار را مطرح می نماید که: اگر در عمل یک دانشجوی فرضی از ته یک کلاس زبان چینی دست بلند کرد و در خصوص استقلال تایوان پرسید، چه؟

رئیس سازمان هان بان پاسخ این سؤال رسانه دولتی انگلیس را با صراحت می دهد: هر مدرسی که ما می فرستیم، خواهد گفت: تایوان مال چین است. یک چین بیشتر نداریم. جای تردید نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 681

به "کوشش چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی، موسسات کنفسیوس چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی، موسسات کنفسیوس چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید