جاهای دیدنی ایلام ؛ شهر کوهستان های سبز

به گزارش تور روسیه ارزان، آب و هوایش معتدل و کوهستانی است. و ارتفاعاتش آنچنان با رنگ سبز در آمیخته اند که نظیرشان را در کمتر جایی پیدا خواهید کرد. ایلام دارای منابع نفت و گاز بوده و از حیث قرارگیری در راستا زائرین عتبات عالیات، از اهمیت مواصلاتی قابل توجهی دارد. اگر در پی سفر به طبیعتی دنج و آرام هستید، حتمن ایلام را به فهرست گزینه های خود اضافه کنید. خبرنگاران شما را بیشتر با جاهای دیدنی ایلام ، این بهشت زمینی آشنا می نماید. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی ایلام ؛ شهر کوهستان های سبز

تنگ کافرین ؛ از بکرترین جاهای دیدنی ایلام

تا از نزدیک این تنگ سراسر شگفتی را نبینید وجودش را باور نمی کنید! شاید خیال کنید دره ای کهن در شرق آسیاست یا دریاچه ای مرموز در قلب آفریقا. احتمالن نظایر آن را در تصاویر تلویزیونی یا مستندهای طبیعت که مناطقی بکر از نواحی دوردست زمین را نشان می دهند دیده باشید. اما اشتباه نکنید. این تنگ بخشی از طبیعت بکر استان کشورمان ایلام است.

آب های جاری درون تنگ کافرین، از کوه های بلند و سر به فلک کشیده کبیرکوه سرچشمه می گیرند و پس از عبور از این تنگ به رودخانه سمیره می ریزند. طول تنگ دو کیلومتر است و در یک کیلومتری مدخل ورودی آن برکه آب زمزم قرار گرفته است زیارتگاه جابر در این منطقه نیز از دیگر نقاط گردشگری این منطقه محسوب می گردد.از تفریحات مورد علاقه گردشگرانی که به این ناحیه می آیند قایق سواری در طول تنگ کافرین است. با قایق می گردد راهی این رودخانه شد، پارو زد و از سکوت آرامش بخش و مرموزش لذت برد.

کوه اهوران ؛ با صلابت و سرسبز

از همان بدو ورودتان به استان ایلام، احساس می کنید در میان کوهستان ها و ارتفاعات سرسبز محاصره شده اید. ایلام منطقه ای کوهستانی است و طبعن بخش قابل توجهی از جاذبه های طبیعی آن را کوه ها و قله های سر به آسمان ساییده تشکیل می دهند. یکی از شناخته شده ترین آن ها، کوه اهوران است که در 80 کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده.

کوه اهوران از معروف ترین جاهای دیدنی ایلام

اهوران کوهستان یکدستی است که به طول 24 کیلومتر از دره جزمان رود در غرب ایلام به سوی جنوب شرقی کشیده شده و نهایتن به کوه های کولیته و کازه تر می پیوندد. برای کوهنوردان و گردشگرانی که فتح ارتفاعات سرسبز، از فانتزی های سفرشان است، صعود به این کوه 2120 متری خالی از لطف نخواهد بود.

نقش برجسته گل گل ملکشاهی ؛ گذری تاریخی در جاهای دیدنی ایلام

بین مرکز استان ایلام و شهرستان ملکشاهی روستایی به نام گل گل وجود دارد که بی تردید معروفیت خود را مدیون نقش برجسته ای بازمانده از زمان تمدن آشوری است. این سنگ نوشته که از جاهای دیدنی ایلام به شمار می آید، در میان تنگه ای بزرگ با صخره ای مرتفع قرار گرفته که البته با یک جعبه مشبک فلزی محافظت می گردد.

نقش برجسته گل گل ملکشاهی؛ برآمده از دل تاریخ

پادشاه آشوری با کلاهی مخروطی و ردایی بلند و شمشیری حمایل در دست به صورت نیمرخ حکاکی شده و پشت سرش هلال ماهی به نشانه حمایت خدایان و الاهه های آسمانی برای پیروزی او در جنگ دیده می گردد. پایین آن نوشته هایی نیز به خط میخی وجود دارند که در گذر زمان دچار فرسایش شده اند. نقش نگاره ها برای تاریخ دوستانی که علاقه مند به زبان های باستانی و رمزگشایی از آن ها هستند از برترین تفریح هاست.

طاق شیرین و فرهاد ؛ تجسم اسطوره

عجیب نیست که اسطوره ها و افسانه های کهن محدود به ادبیات نمی مانند و تأثیرشان را در ابعاد مختلف زندگی یک ملت حفظ می نمایند. در منطقه تنگ کوشک از توابع بخش زرنه شهرستان ایوان، بنایی وجود دارد که بنا بر افسانه های محلی، در نصف روز به وسیله فرهاد برای استراحت شبانه شیرین ساخته شده است.

طاق شیرین و فرهاد ؛ نمادی از عشق فرهاد به شیرین

ریش سفیدان و قدیمی ترها، آن را با نام طاق شیرین می شناسند اما به طور کلی به طاق شیرین و فرهاد موسوم است. این بنا یک طاق سنگی است که در دامنه کوه قرار گرفته و منسوب به دوره ساسانیان است. در ساخت آن از سنگ های بزرگ حجاری استفاده شده که به صورت ردیفی و بدون ملات بر روی هم قرار گرفته اند. ولی منحصر به فردترین ویژگی در معماری آن، مربوط به پشت بام طاق است که به جای فرم هلالی به حالت مسطح ساخته شده است. هیچ بنایی بدون داشتن ویژگی خاص نمی تواند حامل اسطوره ای کهن باشد.

غار کناتاریکه ؛ ماجراجویی سرد

غارها همیشه از جاذبه های مرموز و ماجراجویانه شهرهای تاریخی اند. چرا که علاوه بر دارا بودن مظاهری از تمدن و زندگی انسان های اولیه، القانماینده حس دوگانه ای از هیجان و دلهره هستند. یک دیگر از جاهای دیدنی ایلام در فاصله 35 کیلومتری جهت ایلام-دره شهر در ارتفاعات سیوان کوه، غار متروکه ای موسوم به کناتاریکه است. دهانه ورودی غار تا حدی تنگ است و به صورت نفر به نفر می توان وارد آن شد. اما به میزانی که در آن پیش بروید با افزایش ارتفاع تا حد 12 متر رو به رو خواهید شد.

غار کناتاریکه تجربه ای مخوف در دل کوه های ایلام

یک حوضچه آبی، پرده های سنگی،تالارها، چاه ها، دهلیزها و صدها ستون و مجسمه استالاکتیتی برای جلب توجه هر بازدیدنماینده ای کافی به نظر می رسد. سردی هوای داخل غار به حدی است که در طول سال هیچ جانوری در آن سکونت ندارد. اما اکسیژن و هوای داخل آن برای یک بازدید چند ساعته مناسب و کافی است. این غار به بره زرد نیز مشهور است.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو ؛ پدیده ای نادر در قلب طبیعت

شاید برایتان جالب باشد که گاه جاذبه های طبیعی هم در بدو پیدایش همتای دیگری کنار خود داشته باشند. دریاچه سیاه گاو به عنوان تنها دریاچه دوقلوی کشور در محدوده شهرستان آبدانان ایلام واقع است. این پدیده طبیعی نادر در دل ارتفاعات سبز منطقه قرار گرفته و منبع آب از کف زمین می جوشد. به وسیله کانالی طبیعی به عرض 8 متر و عمق چهار متر و طولی بالغ بر 70 متر به یکدیگر متصل شده اند.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو از جاذبه های تکرارنشدنی

دو دریاچه نسبت به هم اختلاف سطح داشته و یکی بالادست دیگری است و آب همیشه در آن جریان دارد. دریاچه سیاه گاو از نوع آب شیرین است و زلالی آن به حدی است که می توان تا عمق 30 متری آن را شبیه آکواریومی پر از ماهی نظاره کرد. حتی اگر هوس کردید می توانید از آب گوارایش بنوشید!

کوه قلاقیران ؛ نماد راسخ ایلام

قلاقیران از دیگر جاهای دیدنی ایلام و به نوعی مهمترین کوه این استان مرتفع است. در نوشته ها یا راهنماهای مرتبط با ایلام به وفور ازین کوه یاد می گردد و به نوعی نماد شهر ایلام است. قلاقیران در 5 کیلومتری غرب شهرستان ایلام واقع شده و به لحاظ جلوۀ طبیعی در شمار برترین نقاط کوهستانی کشور است.

کوه قلاقیران مهم ترین کوه ایلام

چشم اندازهای اطراف کوه دارای زیبایی های کم نظیری است. از آن جمله می توان به تفرجگاه های جنگلی ششدار و منجل که اطراف کوه را احاطه نموده است اشاره نمود. ارتفاع کوه قلاقیران 2152 متر است و برای صعود به آن احتیاج به تجهیزات صخره نوردی حرفه ای می باشد.

روستا بانقلان ؛ لمس آرامش در خلوص طبیعت

روستاها در هر منطقه و آب و هوایی که باشند جاذبه های خاص خود را دارند. به خصوص در مناطقی که بارندگی کافی و خاکی حاصلخیز دارند، پتانسیل کشت و رویش در آن ها بیشتر و جلوه های طبیعت نمایان تر است. بانقلان یکی از روستاهای بخش مرکزی ایلام است که در دهستان ده پایین قرار گرفته و در دامنه سرسبز کوهستان های اطرافش جا خوش نموده است.

روستا بانقلان جایی بررای لمس سادگی و آرامش

کشتزارها، مزارع کشاورزی و باغ های گردو عمده زمین های این روستا را احاطه نموده و برای آن چیزی از سرسبزی کم نگذاشته اند. در میان یکی از این کشتزارها، تپه ای باستانی هم وجود دارد که میزبان بقایای قلعه تاریخی توت است. هرچند که امروزه بخش عمده این قلعه بر اثر تخریب و فرسایش از بین رفته، اما به سبب سفال ها و ابزارهای سنگی مکشوفه از آن اهمیت تاریخی به سزایی دارد. با سفر به این روستا آرامشی محض را در میان خلوص طبیعت تجربه خواهید کرد. اگر روغن محلی هم گیر آوردید، در خریدش تردید نکنید!

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2422

به "جاهای دیدنی ایلام ؛ شهر کوهستان های سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی ایلام ؛ شهر کوهستان های سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید