جزئیات یک توافق جنجالی در عراق منتشر شد، عکس

به گزارش تور روسیه ارزان، فارس نوشت: سند توافق امضا شده میان بغداد و اربیل درباره شهرستان سنجار با سه محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی که طی دو روز اخیر، جنجال بسیاری به راه انداخته در رسانه های عراقی منتشر شد.

جزئیات یک توافق جنجالی در عراق منتشر شد، عکس

آدینه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در مورد شرایط اداره سنجار در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور مصطفی الکاظمینخست وزیر و جنین پلاسخارت نماینده سازمان ملل برگزار گردید، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی و ترکمن در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف نمایند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد. در روز آدینه سند تعیینی درباره توافق امضاشده میان بغداد و اربیل در اختیار رسانه های عراقی قرار نگرفت و تنها شبکه الحره، جزئیاتی از این توافق را رسانه ای کرد.

اما با به راه افتادن جنجال بر سر این توافق، شب گذشته و امروز بعضی رسانه های عراقی سند توافق امضا شده میان دو طرف را منتشر کردند.

در این سند که یک ضمیمه نیز دارد، آمده است: به منظور بازگشت امنیت و ثبات و عادی سازی اوضاع در شهرستان سنجار و در راستای هماهنگی با اصول قانون اساسی برای حل و فصل رنج ساکنان سنجار، زمینه سازی برای بازگشت آوارگان و سازمان دهی چارچوب اداری و امنیتی در این شهرستان، دولت فدرال و دولت منطقه کردستان با هماهنگی هیأت سازمان ملل با هدف استفاده از حمایت بین الملل برای برقراری امنیت و بازسازی به این توافق دست یافتند که در ادامه می آید:

1- محور اداری:

الف - انتخاب فرماندار جدید در چارچوب سازوکارهای قانون اساسی برای این شهرستان که مستقل، پاکدست، دارای مقبولیت باشد.

ب - مناصب اداری دیگر از سوی کمیته مشترک دو طرف، پس از انتخاب فرماندار سنجار مورد بازبینی قرارمی گیرد و در آن، اصولی چون پاکدستی، تخصص و ترکیب جمعیتی منطقه مدنظر قرار خواهد گرفت.

2- محور امنیتی:

الف - منحصرا پلیس و دستگاه های امنیت ملی و اطلاعات، مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان ها و گروه های مسلح به خارج از مرزهای سنجار می فرایند. (در ضمیمه این توافق ذکر شده است: این نیروهای با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد)

ب)- امنیت سنجار با تعیین 2500 نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان حاضر در اردوگاه ها در این نیروها تضمین خواهد شد. (در ضمیمه آمده است: 1000 تن از این نیروهای امنیتی از اهالی سنجار و 1500 تن از آوارگان تشکیل خواهد شد).

ت) به حضور پ.ک. ک در سنجار و مناطق اطراف آن انتها داده خواهد شد و این گروه و طرفدارانش هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد.

3- محور بازسازی

کمیته ای مشترک از دولت فدرال و دولت منطقه کردستان برای بازسازی این شهرستان با هماهنگی استانداری نینوی تشکیل می گردد و مسئولیت و جزئیات وظایف آن از سوی نخست وزیر دولت فدرال و نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان تعیین خواهد شد

4- پیگیری میدانی بندهای اداری و امنیتی

به منظور پیگیری موارد مورد توافق در محور های اداری و امنیتی که در بالا ذکر شد، یک کمیته میدانی مشترک از سوی طرف های مسئول دو طرف تشکیل خواهد شد تا اجرا و فرایند آنچه که در این توافق آمده است را پیگیری کند.

این سند به امضای حمید رشید فلیح قائم مقام سرویس امنیت ملی و ریبر احمد خالد، وزیر داخلی منطقه کردستان رسیده است. پ

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1574

به "جزئیات یک توافق جنجالی در عراق منتشر شد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات یک توافق جنجالی در عراق منتشر شد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید