خبرنگاران دیپلماسی مرزی، امید به افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان

به گزارش تور روسیه ارزان، اسلام آباد-خبرنگاران -پیشبرد دیپلماسی مرزی میان ایران و پاکستان که ماحصل آن افزایش معابر مرزی و احداث بازارچه های مشترک در این منطقه ها است،بیانگر عزم قوی دو کشور برای تامین منافع مشترک به رغم مسائل و چالش ها است، گشایش اخیر سومین مرز رسمی هم نوید افزایش حجم تجارت دو کشور همسایه را در آینده نزدیک می دهد.

خبرنگاران دیپلماسی مرزی، امید به افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان سال هاست که کوشش دارند تا حجم تجارت دوجانبه را از حدود یک میلیارد دلار فعلی به 5 میلیارد دلار برساند، تصمیمی که از سوی سران دو همسایه هم بر آن تاکید و توافق شده است.

با وجودی که دو کشور همسایه عزم و اراده خود را برای تحقق منابع مشترک اقتصادی از جمله توسعه تجارت در مرزها قوی نموده اند، اما بعضی مسائل مربوط به تجارت قانونی و نگرانی طرف پاکستانی از تهدیدهای ناشی از تحریم های یکجانبه واشنگتن دستیابی به هدف مشترک افزایش حجم تجارت را تحت تاثیر قرار داده است.

تهران و اسلام آباد با توجه به مسائل مربوط به تحریم های غیرقانونی آمریکا که همیشه از سوی رهبران پاکستان مورد سرزنش قرار گرفته و خواهان لغو فوری آن هستند، به فکر افزایش تجارت در مرزهای مشترک افتاده و برنامه تهاتر را هم در دستور کار قرار دادند.

بعضی مسائل اقتصادی و بانکی میان دو کشور هم فعالیت بازرگانی را تحت تاثیر قرار داده هرچند مسوولان ایران و پاکستان در آخرین رایزنی های خود در اسلام آباد راهکاری را برای پرداختن به این مسئله دریافت نموده و امیدوارند تا با رفع این بن بست جهت افزایش حجم تجارت مشترک هموار گردد.

تبلور دیپلماسی اقتصادی در مرزهای ایران و پاکستان

پس از سپری شدن 6 ماه از گشایش دومین مرز رسمی ایران و پاکستان در منطقه ریمدان-گبد (29 آذر 99)، دو کشور همسایه شاهد تحولی بی نظیر در نوار مشترک مرزی بودند، رویدادی که همزمان با حضور وزیر امور خارجه پاکستان در تهران برای رایزنی های مهم سیاسی و منطقه ای رخ داد.

دیپلماسی اقتصادی تهران و اسلام آباد با افتتاح سومین مرز رسمی در منطقه پیشین-مند در نخستین روز از اردیبهشت ماه، وارد مرحله نوی شد و در کنار آن توافقنامه توسعه تجارت مرزی و احداث بازارچه مشترک مرزی از سوی وزیران امور خارجه ایران و پاکستان هم امضا شد.

گام های هماهنگ سران ایران و پاکستان برای تقویت تجارت دوجانبه و توجه به بهبود زندگی مرزنشینان که مهم ترین عامل حفظ امنیت نوار مشترک مرزی، مبارزه با فقر و دیگر آسیب های اجتماعی محسوب می گردد، نشان می دهد که تحریم ها و یا تحرکات طرف ثالث برای تحت تاثیر قرار دادن روابط دوجانبه و کارشکنی این عناصر در جهت توسعه همکاری های اقتصادی دوهمسایه در مقابل عزم و اراده دو دولت و دو ملت همسایه و برادر بی اثر است.

رسانه های پاکستانی و اندیشمندان اقتصادی این کشور با استقبال از افزایش معابر مرزی مشترک با جمهوری اسلامی ایران ، معتقدند که تعامل هرچه نزدیک تر تهران و اسلام آباد به ویژه پس از امضای سند جامع همکاری های راهبردی ایران و چین، منافع مشترک را تامین نموده و احتیاجهای امنیتی و سیاسی در منطقه را هم رفع می نماید.

روزنامه انگلیسی زبان داون چاپ شهر اسلام آباد در گزارشی به اهمیت تقویت امنیت مرزی و بهبود روابط تجاری بین اسلام آباد و تهران اشاره نموده و نوشت: هیچ گزینه ای جز بهبود مناسبات تجاری دوجانبه نیست.

این روزنامه عوامل مختلف از جمله تحولات ژئوپلیتیک را علت عدم رشد مراودات بازرگانی ایران-پاکستان دانست و اضافه کرد: احتیاج به عزم استوار است یعنی اگر هر دو کشور تصمیم بگیرند روابط تجاری را به طور چشمگیری بهبود بخشند، حجم تجارت مشترک هم می تواند چند برابر گردد.

روزنامه داون افتتاح سومین مرز رسمی میان ایران و پاکستان، حرکتی خوشایند و پسندیده توصیف کرد که موجب بهبود سطح زندگی مرزنشینان در استان های همجوار دو کشور، ایجاد فرصت های شغلی به ویژه قانونمند سازی تجارت مشترک می گردد.

این نشریه پاکستانی از دولت اسلام آباد خواست تا برای تسهیل تجارت با ایران، زیرساخت های ارتباطی، تاسیس بازارچه و گشایش مراکز خدمات رسانی به مسافران و تاجران را در گذرگاه نو مند-پیشین تامین کند.

افتتاح سومین مرز و جان تازه ای که به تجارت ایران و پاکستان دمید

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه جنوب آسیا (SAARC) با ابراز خرسندی از گشایش گذرگاه پیشین-مند به اسم سومین مرز رسمی ایران و پاکستان، گفت: این تحول جان تازه ای به تجارت دو کشور دمیده و در تحقق رویای افزایش حجم تجارت مشترک موثر خواهد بود.

افتخار علی ملک تحولات پیرامون افتتاح مرز پیشین-مند را با اعضای فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان مطرح کردا و تاکید داشت: پیشین-مند تجارت مشترک پا با ایران را تقویت و باعث فراهم شدن فرصت های شغلی برای مرزنشینان دو کشور می گردد.

وی بازار ایران را فرصت بی نظیر برای تجار و شرکت های اقتصادی پاکستان دانست و گفت: گذرگاه های مرزی بیشتری باید میان دو کشور همسایه احداث گردد زیرا این نقشه راهی برای افزایش تجم تجارت از جمله توسعه فعالیت تهاتر خواهد بود.

اهمیت روابط با پاکستان از نگاه مقام های بلندپایه ایران

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان که روزهای گذشته سومین سفر رسمی خود را به جمهوری اسلامی ایران انجام داد، در دیدار با مقام های بلندپایه کشورمان بر تعهد دولت اسلام آباد برای توسعه همکاری ها با تهران بعلاوه تمرکز جدی بر توسعه تجارت و مراودات مرزی تاکید نمود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با قریشی اهمیت همکاری ها با این کشور به اسم همسایه مسلمان ایران را مورد اشاره قرار داد و بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه های مختلف از جمله روابط اقتصادی و تجاری و بعلاوه توسعه و تقویت بازارچه های مرزی تاکید نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در مذاکرات مفصل با همتای پاکستانی خود، افتتاح گذرگاه مرزی پیشین - مند را نشانه عزم دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد با امضای یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برای ایجاد بازارچه های مرزی در طول مرز دو کشور، این بازارچه های مرزی هرچه زودتر اجرائی گردد.

وزیر امور خارجه پاکستان با رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیدار کرد و قالیباف در این دیدار تاکید نمود که همکاری با کشورهای همسایه از جمله پاکستان سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است.

باید گفت، افزایش مرزهای رسمی ایران و پاکستان به 3 گذرگاه طی ششماه اخیر نقطه عطفی در همکاری های دو همسایه و فصل نوی در مبادلات تجاری مرزی به رغم شرایط کرونایی است.

لزوم مانع برداری در جهت همکاری های دوجانبه از جمله تداوم مبادلات مرزی و تدوین برنامه مشترک برای عبور از شرایط سخت مانند تحریم و بحران کرونا، امری اجتناب ناپذیر است که مسئولان بلندپایه دو کشور همسایه نسبت به آن غافل نبوده و با اقدامات موثر و به موقع باعث شدند تا همکاری های تجاری و بازرگانی ایران و پاکستان با سطح مطلوب برسد.

پیگیری و اجرای توافق مقام های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای افزایش حجم تجارت دو کشور به پنج میلیارد دلار رویا نیست. خیلی به واقعیت نزدیک، و با کمی کوشش و مدیریت به راحتی قابل تحقق است. نکته و ویژگی مهم در مورد روابط تجاری ایران و پاکستان این است که دو کشور رقیب تجاری نیستند بلکه مکمل یکدیگرند به گونه ای که پاکستان فراوریاتی دارد که می تواند احتیاجهای ایران را تامین کند و ایران هم محصولاتی فراوری می نماید که پاکستان به آن احتیاج دارد.

با توجه به سیاست پیشروی دولت دوازدهم در توسعه تعاملات با همسایگان به ویژه پاکستان طی 8 سال اخیر، اکنون بهتر است به جای اتلاف وقت بیشتر، دو کشور وارد فاز عملیاتی قراردادهای تجاری به ویژه تسریع احداث بازارچه های مرزی و شوند و این چیزی است که مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2074

به "خبرنگاران دیپلماسی مرزی، امید به افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دیپلماسی مرزی، امید به افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید