دلیل وحشتناک خستگی و تنگی نفس دائمی بهبود یافتگان از کرونا

به گزارش تور روسیه ارزان، دانشمندان اعلام کردند دو علامت خستگی و تنگی نفس به طور گسترده در بهبود یافتگان از کووید 19 دیده می گردد.

دلیل وحشتناک خستگی و تنگی نفس دائمی بهبود یافتگان از کرونا

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ جمال سیدی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار ، با گذشت ماه ها از شیوع ویروس کرونا در دنیا و ناتوانی دولت ها در مهار آن، نگرانی ها درباره آینده این همه گیری افزایش یافته است. تنها راهکاری که در حال حاضر دولت ها به آن متوسل شده اند شناسایی علائم بیماری و مطلع سازی مردم نسبت به آن است. از آنجا که هنوز راه درمانی قطعی برای کووید 19 یافت نشده است، متخصصان می گویند پیشگیری شاید بتواند از شدت شیوع این ویروس در جامعه بکاهد. تب، سرفه های خشک و مداوم، خستگی و بی حالی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و اسهال از رایج ترین علائم ابتلا به کووید 19 است.

دانشمندان می گویند کمبود سطح اکسیژن خون یکی از علائم و نشانه های هشدار آمیز در میان بیماران کرونایی است. در این حالت فرد باید تحت نظر پزشک در بیمارستان بستری و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کند. با این حال، شواهد نشان داده است حتی در افراد بهبود یافته نیز تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن خون دیده می گردد.

تحقیقات دانشمندان ایتالیایی نشان داده است تنگی نفس در حال تبدیل شدن به یکی از عوارض بلند مدت کرونا می گردد. شواهد نشان می دهد بیماران کرونایی پیش از بازگشت به زندگی معمولی، برای هفته ها به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج دارند.

در کنار تنگی نفس، خستگی و بی حالی یکی از رایج ترین علائمی است که بهبودیافتگان از ویروس کرونا برای مدت ها از آن رنج می برند. دانشمندان می گویند حتی در کسانی که به کرونای ملایم مبتلا شده اند نیز خستگی و بی حالی به طور گسترده پس از بهبودی مشاهده می گردد.

با این حال سوالی که دانشمندان مطرح می نمایند این است که چرا خستگی و تنگی نفس در بهبود یافتگان از کرونا به طور گسترده دیده می گردد؟

دانشمندان می گویند به واقع نمی توان هیچ دلیل قطعی برای وقوع همزمان این دو علائم در بیماران کرونایی تشریح کرد. مدت زمان زیادی از همه گیری کووید 19 در دنیا نمی گذرد، از همین رو ابعاد زیادی از رفتار ویروس همچنان ناشناخته است. با این حال، ما می دانیم که ویروس کرونا می تواند به صورت بلند مدت به سیستم تنفسی انسان شامل ریه ها و قفسه سینه حمله کند. این اتفاق به طور همزمان با تضعیف سیستم ایمنی بدن رخ می دهد.

کووید 19 می تواند به راحتی به سلول های دیواره ریه حمله نموده و باعث نابودی آن ها گردد. این اتفاق حتی می تواند ریه ها را زخم کند. در نتیجه فرد دچار مسائل تنفسی شده و احتمال آسیب پذیریش در برابر عوامل بیماری زا بالا می رود. تحقیقات دانشمندان نشان داده است حتی در افرادی که به طور کامل دوره ریکاوری را طی نموده اند عوارض بلند مدت کرونا در ریه می تواند منجر به عواقب وحشتناک و جدی مانند فیبروز ریه گردد.

فیبروز ریه به ضخیم و سفت شدن بافت شش ها اطلاق می گردد که همین امر منجر به از بین رفتن عملکرد طبیعی ریه ها می گردد. هر چه فیبروز ریه حادتر و شدیدتر باشد، بیمار از تنگی نفس شدیدتری رنج خواهد برد، زیرا عبور اکسیژن در جریان خون سخت و سخت می گردد. در این حالت فرد دچار عوارضی مانند تنگی نفس، سرفه های خشک، خستگی، درد عضلانی و مفاصل خواهد شد.

دانشمندان می گویند علائم فیبروز ریه می تواند منجر به برهم خوردن فرایند تنفس عادی فرد و کاهش محسوس سطح اکسیژن خون گردد. متخصصان تاکید دارند بیمارانی که دچار این حالت شده اند باید به طور کوتاه مدت از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده نمایند تا فرایند تنفس آن ها به حالت عادی گذشته بازگردد.

تحقیقات نشان داده است تنگی نفس و خستگی یکی از دلایل رایجی است که بهبودیافتگان از کرونا فارغ از شدت بیماری نمی توانند به زندگی عادی گذشته خود بازگردند. برای بعضی افراد شدت تکثیر ویروس بخصوص در روز های نخست بیماری در این مسئله تاثیرگذار است. تکثیر ویروس کرونا می تواند منجر به پیر شدن سلول ها و نیز کاهش فرایند ریکاوری بدن گردد. همچنین التهابی که کووید 19 در بدن ایجاد می نماید حتی ماه ها پس از بهبودی نیز می تواند برای فرد ایجاد مشکل کند. دانشمندان نگران هستند تغییر سطح اکسیژن بدن منجر به علائم شدیدی مانند کاهش اکسیژن خون و نفس نفس زدن فرد گردد.

متخصصان توصیه می نمایند افراد در زمان همه گیری ویروس کرونا اقدام به تمرین نفس کشیدن صحیح نمایند. برای مثال تمرین آسانا (Asana) و داشتن رژیم غذایی سالم می تواند در تقویت سیستم تنفسی تاثیرگذار باشد. در روز های نخست بهبودی از کرونا بهتر است از انجام ورزش سنگین و تحرک زیاد که می تواند شما را خسته کند، اجتناب کنید. بسیار مهم است که بتوانید خود را به شرایط پیش از بیماری بازگردانید، اما نباید با عجله کردن شرایط را برای خود سخت کنید.

باید این نکته را به یاد داشته باشید که بدن بهبود یافتگان از کووید 19 به استراحت احتیاج مبرم و حیاتی دارد. از خود مراقبت کنید و رژیم غذایی غنی داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، چربی های مفید و مواد پروتئینی می توانند با کاهش التهاب در بدن، افزایش عملکرد سیستم ایمنی، ارتقای سلامتی و رساندن انرژی مورد احتیاج به بدن باعث بهبود فرایند ریکاوری پس از بیماری کرونا گردد.

سبزیجات دارای برگ های سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و خانواده سبزی خوردن سرشار از مواد مغذی و ضدالتهاب هستند. مصرف این مواد غذایی می تواند باعث بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و فرآیند ترمیم زخم را بهبود ببخشد.

مصرف پروتئین را در این دوره نباید فراموش کرد. مرکز توانبخشی بیماران آمریکا اعلام نموده است انسان ها در فرآیند ریکاوری پس از بیماری احتیاجمند 1/5 تا 2 گرم پروتئین به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن خود هستند. برای مثال یک فرد که 68 کیلوگرم وزن دارد در فرآیند ریکاوری احتیاجمند 105 تا 135 گرم پروتئین است. یک تخم مرغ 50 گرمی می تواند معادل 6 گرم احتیاج بدن به پروتئین روزانه را تامین کند. مصرف تخم مرغ کامل (شامل زرده و سفیده) سرشار از ویتامین A و B 12، روی، آهن و سلنیوم است که همگی نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند.

متخصصان تاکید دارند توجه به دوره پساکرونایی در بهبودیافتگان به اندازه دوره بیماری اهمیت دارد. اولویت نخست بهبودیافتگان نداشتن عجله برای بازگشت به زندگی پیشین و نیز پیروی کردن از توصیه های پزشکی در طول دوره ریکاوری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1567

به "دلیل وحشتناک خستگی و تنگی نفس دائمی بهبود یافتگان از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل وحشتناک خستگی و تنگی نفس دائمی بهبود یافتگان از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید