عوارض 50 هزار تومانی آزادراه تهران شمال واقعیت دارد؟

به گزارش تور روسیه ارزان، شنیده ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال رقمی کمتر از 50 هزار تومان است اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکرده اند.

عوارض 50 هزار تومانی آزادراه تهران شمال واقعیت دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، بالاخره پس از گذشت دو دهه از آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تهران شمال، این قطعه دهم اسفندماه بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی به طور رسمی زیر بار ترافیک می رود. اگرچه در روزهای گذشته رییس جمهور در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب به وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا رفت وآمد آزمایشی در این راستا را برقرار کند تا مقدمات افتتاح رسمی آن در اوایل اسفندماه فراهم گردد.

به این ترتیب، آزادراه تهران- شمال روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته زیر عبور آزمایشی رفت تا هم ثبت پلاک های خودروهایی که طی این دو روز از آزادراه عبور کردند، آزمایش گردد و هم این منطقه یک بار قبل از بهره برداری رسمی برای برطرف نواقص احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این درباره زمان دقیق افتتاح قطعه یک آزادراه گفته بود: امیدواریم قبل از بهره برداری رسمی بتوانیم چند روزی به صورت آزمایشی با تعدادی خودرو محدود از این قطعه تردد داشته باشیم؛ این کار برای آن صورت می گیرد تا احتمالا اگر کم و کسر و نقصی وجود دارد، بتوانیم آنها را برطرف کنیم.

قطعه نخست آزادراه تهران - شمال 32 کیلومتر طول دارد و فاصله 2 نقطه تهران تا دوآب شهرستانک را 65 کیلومتر نسبت به جاده چالوس کاهش می دهد. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: با افتتاح این قطعه، زمان سیر از تهران تا چالوس و برعکس تا 1.5 ساعت کمتر می گردد.

  • محدودیت های ترافیکی اعمال می گردد

گفته می گردد احتمالا پس از افتتاح رسمی قطعه یک آزادراه تهران شمال، محدودیت ترافیکی در این راستا اعمال خواهد شد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در توضیح این موضوع گفت؛ برای تردد در حالت عادی هیچ مسئله ای در قطعه یک آزادراه نخواهیم داشت، زمانی که پیک ترافیک است، به واسطه این که در شهرستانک به جاده کنونی چالوس متصل می شویم، ممکن است ترافیک در این منطقه به اصطلاح پس بزند، محدودیت ترافیکی خاصی را اعمال کنیم.

خیرالله خادمی بیان نمود: با توجه به این مستله درباره نحوه عبور از قطعه یک آزادراه تهران-شمال تصمیم گیری می گردد. ابعاد و نوع کار اجرا شده در آزادراه مسئله ای برای تردد ایجاد نمی کند، چون ابتدا قطعه یک به از آزادراه همت آغاز می گردد، ممکن است محدودیت ترافیکی باشد که باید با پلیس سازمان راهداری و سایر ارگان های ذی ربط برای نحوه عبور وسایل نقلیه مشورت کنیم.

وی متذکر شد: در طول روز، تردد وسایل نقلیه از قطعه یک برقرار است، اما ممکن است در برخی مواقع محدودیت ترافیکی در ساعت خاصی اعمال کنیم.

  • عوارض آزادراه 50 هزار تومان است؟

در این میان، شنیده ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال رقمی کمتر از 50 هزار تومان است، اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکرده اند. هفته گذشته رییس بنیاد مستضعفان بدون اشاره به رقم اصلی عوارض مشخص شده برای آزادراه تهران - شمال، بیان نمود: عوارض عبور از قطعه یک آزادراه صرف محرومیت زدایی می گردد.

پرویز فتاح در توئیتی نوشت: گرچه مدت زمان احداث منطقه یک آزادراه تهران- شمال طولانی شد، اما با همت فرزندان این آب و خاک به اتمام رسید. خدا را شاکرم در بنیاد مستضعفان به وعده ای که داده بودیم عمل کردیم. بعد از مشخص مبلغ عوارض توسط دولت، انشاءالله درآمد حاصله، صرف محرومیت زدایی خواهد شد.

همچنین مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور درباره نرخ عوارض این آزادراه بیان نمود: نرخ عوارض مشخص شده و پیشنهاد آزادراه بر اساس برابر هزینه ها بوده، اما با توجه به آنکه این آزادراه با هماهنگی بنیاد مستضعفان و دولت ساخته شده در تلاش هستیم که نرخی برای این راستا مشخص کنیم تا فشار چندانی به مردم و مسافران برای تردد از این آزاد راه ایجاد نگردد.

خیرالله خادمی با اشاره به اینکه اخذ عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی است، گفت: تمامی دستگاه های ITC و دوربین های تردد شمار در این آزادراه نصب شده و قبل از بهره برداری به صورت کامل تمامی اقدامات آن انجام می گردد.

در خردادماه امسال، خادمی در حاشیه بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه از آزادراه تهران شمال، درباره رقم عوارضی در منطقه یک آزادراه تهران - شمال گفته بود: با توجه به ابعاد این پروژه، برآوردی که بخش خصوصی درباره رقم 100 هزار تومان در عوارضی این آزادراه دارد با هزینه های سنگین سرمایه گذاری منطقی است، اما با توجه به آنچه باید رقمی باشد که مردم بتوانند استفاده کنند، پیش بینی می کنیم که رقم عوارضی آزادراه فعلا حدود 30 هزار تومان باشد. البته این موضوع باید توسط کمیته مربوطه بررسی و مشخص گردد.

به اعتقاد وی، به هر حال این آزادراه مزایایی دارد، 60 کیلومتر راستا را کوتاه تر می کند و قطعا این رقم عوارضی به صرفه خواهد بود.

  • وقتی راه نزدیک می گردد؟

آزادراه تهران- شمال، شامل 4 قطعه و به طول 121 کیلومتر است که اگرچه مراحل مطالعاتی آن از سال 1353 آغاز شده بود، اما عملیات اجرایی آن به دهه 70 برمی گردد. پیش از این، قطعه 4 این راستا که آسان ترین قطعه آن محسوب می گردد، در دولت دهم به بهره برداری رسیده بود، اما پیچیدگی 3 قطعه باقی مانده باعث شد وعده اجرا و افتتاح این قطعات بارها به تعویق بیفتد.

حالا قطعه اول این آزادراه از تقاطع غیرهم سطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران تا منطقه دوآب شهرستانک تکمیل شده است. بخش این قطعه دارای 2خط رفت و 2خط برگشت است اما راستا در فرازهای تند به صورت 3 خطه احداث شده است. طبق اعلام شرکت ساخت، حداکثر شیب طولی راستا قطعه یک آزادراه تهران - شمال 6 درصد و حداقل شعاع قوس ها 400 متر است.

اگرچه بیش از 20سال از آغاز عملیات عمرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال می گذرد، اما حدود 80 درصد عملیات اجرایی این قطعه از سال 1394 تا به امروز اجرا شده و به طور متوسط با فعالیت مستقیم 5 هزار نفر نیروی کار عمرانی و 1200 دستگاه ماشین آلات راهسازی تکمیل شده است.

  • دو قطعه دیگر آزادراه چه زمانی تکمیل می گردد؟

اما دو قطعه دیگر آزادراه چه زمانی تکمیل می گردد؟ معاون بنیاد مستضعفان در این خصوص، از جزییات ساخت و بهره برداری قطعه دوم آزادراه تهران - شمال تا سال 1400 خبر داد و گفت: ساخت و تکمیل آزادراه تهران - شمال از نظر فنی و اجرایی مسئله ای ندارد و مهمترین مساله آن، نیاز به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

خواجه دلویی اضافه کرد: هم اکنون ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال رها نشده و فقط برای آن اولویت بندی شده است. به گفته وی، از نظر فنی مراحل مطالعاتی و طراحی قطعه سوم این آزادراه اجرا شده است و واریانت های مختلف را برای آن در نظر گرفتیم که از بین هشت واریانت گزینه نهایی را انتخاب کردیم؛ بنابراین از نظر فنی هیچ مسئله ای برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال نداریم.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان ادامه داد: از نظر اجرایی نیز ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال از قطعه یک آن بسیار ساده تر است، چراکه به عنوان مثال در قطعه سوم این آزادراه تونل بلند بیش از یک کیلومتر یا پل بلند وجود ندارد.

خواجه دلویی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از نظر مالی مسئله ای وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر مساله مالی آن مطرح شده و براساس برآوردهای اجرا شده قطعه سوم آزادراه تهران - شمال با احتساب قیمت ها و هزینه های امروز حدود 4700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قائدتا اگر عقب بیفتد، تعدیل قیمت ها مشمول این پروژه هم خواهد شد و قیمت تمام شده آن نیز تغییر خواهد کرد. به همین دلیل دولت در وهله نخست باید برای تامین سهم خودش از این اعتبار برنامه ریزی کند تا بتوانیم این آزادراه را تکمیل کنیم.

وی همچنین درباره زمان آغاز و انتها قطعه سوم آزادراه تهران - شمال و تکمیل این راستا اینگونه توضیح داد: دولت در وهله نخست متعهد شده که سهم خودش از حدود 2000 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ساخت نیمی از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را تا آخر بهمن ماه سال آینده تامین کند و هم اکنون اولویتش این است. پس از آن باید برای باند دوم این پروژه که آن نیز حدود 2000 هزار میلیارد تومان می خواهد تامین اعتبار کند و پس از اجرای این مراحل به سراغ تامین اعتبار قطعه سوم خواهیم رفت.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه به نظر می رسد عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران - شمال با افتتاح نیمی از قطعه دوم در سال 1400 از همان زمان آغاز گردد، بیان نمود: بر اساس ارزیابی های اجرا شده محاسبات اجرایی برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حدود چهار سال و نیم طول می کشد اما اگر منابع مالی آن تامین گردد، دیگر برای قطعه دو و سه این آزادراه بدقولی صورت نخواهد گرفت و با توجه به آماده و فعال بودن پیمانکاران و کارگاه های این پروژه، همه سعی مان بر این است که آزادراه تهران - شمال را به موقع و بدون بدقولی به مردم تحویل دهیم.

  • امروز؛ بازگشایی آزادراه تهران-شمال | فعلا روزی چند ساعت تردد
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1146

به "عوارض 50 هزار تومانی آزادراه تهران شمال واقعیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض 50 هزار تومانی آزادراه تهران شمال واقعیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید