نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در فصل تابستان

به گزارش تور روسیه ارزان، مسمومیت غذایی هنگامی اتفاق می افتد که فرد غذایی را بخورد که حاوی باکتری، ویروس یا سایر عوامل بیماری زا بوده و باعث بیماری افراد گردد. ده ها میکروب می توانند مسمومیت غذایی ایجاد نمایند. با این حال، بعضی از رایج ترین آن ها شامل نورو ویروس و سالمونلا است. ابتلا به باکتری اشریشیا کلی (E. coli) کمتر شایع است و به طور معمول علائم شدیدتری ایجاد می نماید. هر ماده غذایی آلوده می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد، اگرچه بعضی از غذاها نسبت به بقیه بیشتر در معرض آلودگی هستند. در این مقاله از مجله خبرنگاران به نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در فصل تابستان و اقدامات پیشگیرانه ای که ضروری است برای جلوگیری از این مشکل انجام گردد، اشاره می کنیم.

نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در فصل تابستان

غذاهایی احتمال مسمومیت بالایی دارند

محققان بیش از 250 بیماری منتقله به وسیله مواد غذایی را شناسایی نموده اند. بعضی از میکروب های ایجاد نماینده این بیماری ها در غذاهای خاص به راحتی رشد می نمایند. بعلاوه، بعضی از روش های تهیه غذا می تواند خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد، مثلا وقتی شخصی سبزیجات را روی تخته برش شسته نشده ای که قبلا گوشت روی آن برش داده شده، خرد کند. بعضی از غذاهایی که خطر مسمومیت غذایی بالاتری دارند شامل این موارد هستند:

تخم مرغ

سالمونلا، یکی از میکروب هایی است که معمولا باعث مسمومیت غذایی می گردد و ممکن است تخم مرغ را آلوده کند. در صورتی که فرد تخم مرغ تازه یا نپخته بخورد خطر آلودگی بسیار بیشتر است. این عفونت می تواند قسمت داخلی تخم مرغ را در حالی که هنوز داخل بدن مرغ است، آلوده کند. بعلاوه، مدفوع آلوده از یک مرغ یا پرنده آلوده می تواند تخم مرغ یا تخم پرنده سالم را تحت تأثیر قرار دهد.

استافیلوکوکوس اورئوس (Staph aureus) باکتری فراوری نماینده سم در غذاهایی است که مدت زمان زیادی در یخچال به جای مانده باشند. اگرچه پختن غذا می تواند بیشتر باکتری ها را از بین ببرد، سموم به جای مانده استافیلوکوکوس اورئوس هنوز هم می تواند باعث بیماری گردد. برای کاهش خطر عفونت، باید تخم مرغ ها را در یخچال و در دمای 40 درجه فارنهایت (4.4 درجه سانتی گراد) یا پایین تر نگه دارید. از تخم مرغ ترک خورده و آسیب دیده استفاده نکنید و تخم مرغ را کاملا بپزید تا زرده ها سفت شوند. برای غذاهایی که به تخم مرغ نیمه پخته احتیاج دارند، فقط از تخم مرغ پاستوریزه بهره ببرید.

هر وعده غذایی که حاوی تخم مرغ یا سس مایونز بر پایه تخم مرغ خام باشد نیز باید ظرف مدت 2 ساعت از زمان آماده سازی در یخچال نگهداری گردد.

گوشت

گوشت، به خصوص گوشت خام یا نیمه پخته می تواند طیف وسیعی از بیماری های منتقله از راه غذا مانند کلوستریدیوم پرفرنژنس، اشریشیا کلی، سالمونلا و یرسینیا را به همراه داشته باشد. گوشت آلوده می تواند سایر مواد غذایی را نیز آلوده کند. برای کاهش خطر آلودگی متقابل، باید این نکات رعایت شوند:

  • دستان خود را پس از دست زدن به گوشت خام یا نیمه پخته بشویید
  • گوشت خام را در نزدیکی یا همراه با غذاهای دیگر قرار ندهید
  • ظروفی را که برای شستن یا برش گوشت استفاده شده، کاملا بشویید
  • گوشت را با استفاده از دماسنج مخصوص پخت و پز کاملا بپزید
  • به جامانده گوشت را در یخچال قرار دهید

پختن گوشت در دمای بالا باعث از بین رفتن بیشتر عوامل بیماری زا می گردد، اما درجه حرارت مورد احتیاج بر اساس نوع گوشت متفاوت خواهد بود. مطمئن شوید که گوشت را ظرف 2 ساعت از آماده سازی در یخچال نگهداری کنید.

میوه ها و سبزیجات

تقریبا نیمی از موارد مسمومیت غذایی از سبزیجات و میوه ها ایجاد می گردد. سبزیجات برگدار، انواع میوه و جوانه ها می توانند فرد را به لیستریا، اشریشیا کلی، سالمونلا و سایر عوامل بیماری زا آلوده نمایند. جوانه ها برای رشد به شرایط گرم و مرطوب احتیاج دارند. این شرایط بعلاوه زمینه مناسبی برای فراوری باکتری و سایر میکروب ها فراهم می نماید. زنان باردار و سایر افراد در معرض بیماری شدید مربوط به مسمومیت غذایی نباید جوانه بخورند.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در فصل تابستان باید با غذاهایی که با احتمال مسمومیت بالایی دارند آشنا بوده و نحوه مصرف و نگهداری از آن ها بدانید. بعضی مواد غذایی می توانند باعث بروز بیماری های انگلی و قارچی شوند، بنابراین مهم است که نسبت به نحوه نگهداری و شیوه صحیح مصرف آن ها شناخت کافی داشته باشید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2384

به "نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید