چه کار کنیم تا حالمان در پرواز بد نشود؟

به گزارش تور روسیه ارزان، اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام سفر کردن با هواپیما حالتان بد می گردد و به همین علت از سفرهای هوایی دوری می کنید در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم چگونه باید این مشکل را حل کنید. بعضی از مردم تصور می نمایند بروز این حال بد در هنگام پرواز مسئله ای حل نشدنی است؛ در حالی که با اطلاع داشتن و ایجاد آمادگی قبل از سفر می توان از بروز حال بد تا اندازه قابل توجهی جلوگیری کرد. می خواهیم در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران راه های جلوگیری از حالت تهوع در پرواز و جلوگیری از بروز حال بد در سفرهای هوایی را به شما بگوییم تا از این به بعد لحظات لذت بخشی را در هواپیما تجربه کنید.

چه کار کنیم تا حالمان در پرواز بد نشود؟

علت بروز حال بد در پرواز چیست؟

غالبا بد شدن حال مسافران هنگام پرواز از دو علت روانی و جسمی نشات می گیرد. پس شناخت علت بروز حال بد اولین مسئله ای است که باید هنگام درمان این مشکل به آن توجه کرد.

از نظر جسمی، علت این مشکل به مایع داخلی گوش برمی گردد که باعث ایجاد تعادل می گردد. وقتی این مایع حرکت کند، عدم تعادل در بدن رخ می دهد و می تواند باعث بروز علائمی مانند عرق سرد، رنگ پریدگی پوست، سردرد، سرگیجه، افزایش بزاق، خستگی و استفراغ گردد. حالات بد جسمی، ترس و اضطراب را بین مسافران تشدید می نماید و ترس از پرواز و حال بد ناشی از آن روی روان بیمار هم تاثیر می گذارد.

نکات مهم در جلوگیری از بروز حال بد در پرواز

برای آنکه در طول پرواز حالتان بد نشوید، توصیه های زیر را جدی بگیرید:

حرکت نداشته باشید

حتما شنیده اید که می گویند برای دور شدن از محیط استرس زا خود را سرگرم و آغاز به فعالیت کنید؛ اما این قانون در زمان بد شدن حال در پرواز، صدق نمی نماید. تحرک زیاد هنگام پرواز باعث می گردد که حال عمومی شما بیشتر بهم بریزد. پس سعی کنید روی جایگاه خود آرام و راحت بنشینید و از هرگونه حرکت اضافی خودداری کنید.

جایگاه مناسب را انتخاب کنید

برای اینکه کمترین حرکت را هنگام برخاستن هواپیما احساس کنید، باید جایگاه مناسبی را در هواپیما انتخاب کنید. غالبا جایگاه هایی که در وسط یا در کنار بال های هواپیما قرار دارند از بقیه جایگاه ها باثبات تر هستند. به عبارتی هرچه به قسمت جلویی و انتهایی هواپیما نزدیک شوید، تکان های بیشتری را حس خواهید کرد.

درست است که در بسیاری مواقع امکان انتخاب جایگاه در هواپیما به وسیله خود شما وجود ندارد اما می توانید در زمان دریافت کارت پرواز، از مسئول مربوطه در خواست کنید که در صورت امکان جایگاه مناسبی به شما اختصاص دهد.

از دریچه های هوا یاری بگیرید

اگر احساس فشار و تنگی نفس هنگام پرواز به شما دست داد، می توانید از دریچه های هوایی که بالای جایگاه تان واقع شده است یاری بگیرید. با روشن کردن دریچه هوا و بالا بردن سر به سمت دریچه می توانید از مقدار تهوع و تنگی نفس خود بکاهید. سعی کنید آرام نفس بکشید و بر روی نفس های خود تمرکز کنید. ترجیحا سر خود را به پشتی جایگاه تکیه دهید و آن را ثابت نگه دارید.

متدیشن کنید

شاید تصور کنید که مدیتیشن و ریلکس کردن برای ایجاد آرامش درونی است اما در سال 1995 مطالعه ای در مجله پزشکی هوانوردی انجام شد که ماساژ دادن بعضی از نقاط بدن باعث گردش بهتر جریان خون و انرژی در بدن می گردد. این تکنیک برای افرادی که هنگام حرکت هواپیما دچار تنگی نفس، تپش قلب یا تهوع می شوند بسیار کارساز است. برای انجام دادن این روش سعی کنید با انگشت شست دور مچ خود را به مدت چند دقیقه فشار دهید و با خود تکرار کنید که می توانید حال بد خود را کنترل کنید. تمرکز روی نقاط بدن و تکرار این جمله می تواند آرامش را به بدن شما برگرداند و در نتیجه حالتان کمتر بد می گردد.

زنجبیل به همراه داشته باشید

گیاهان دارویی برترین انتخاب و کم ضررترین داروها به حساب می آیند. زنجبیل از جمله گیاهانی است که برای تسکین درد از آن استفاده می گردد و برای دستگاه گوارش و معده بسیار مفید است. اگر می توانید پودر آن را به همراه کمی آب مخلوط کنید و با خود به داخل کابین هواپیما ببرید و در غیر این صورت می توانید آب نبات های زنجبیلی بهره ببرید.

از غذاهای تند و چرب دوری کنید

اگر سابقه بد شدن حال در پرواز را دارید، توصیه می گردد که 24 ساعت قبل پرواز، غذاهای سنگین و چرب نخورید. غذاهای چرب و نمک دار، معده را تحریک می نمایند و باعث کم آبی در بدن می شوند. سعی کنید از تنقلاتی مانند آجیل های بی نمک و غذاهای ساده و سبک بهره ببرید.

قرص ضد تهوع بخورید

اگر کارهای زیادی انجام دادید و شکست خوردید می توانید از قرص های ضد تهوع در هواپیما بهره ببرید. این قرص ها در عین تسکین درد باعث خواب آلودگی هم می شوند و می تواند انتخاب مناسبی برای بسیاری از مسافران باشند. برای جلوگیری از بروز حالت تهوع قرص های ضد تهوع را قبل از سفر میل کنید.

لباس های تنگ نپوشید

شنیده اید که می گویند پاها قلب دوم انسان هستند؟ در واقع پوشیدن جوراب تنگ باعث ایجاد فشار و سخت شدن گردش خون در بدن می گردد. به طور کلی لباس های تنگ باعث تشدید تنگی نفس و تپش قلب می شوند.

نکات دیگری که باید به آنها توجه داشته باشید

سعی کنید شب ها پرواز کنید تا بتوانید در طول پرواز راحت بخوابید. در غیر این صورت چشمان خود را در زمان بلند شدن هواپیما ببندید.

قبل از پرواز از خوردن کافئین و نوشیدنی های الکی خودداری کنید و در عوض آب زیادی بنوشید.

پاهای خود را در شکم جمع نکنید و سعی کنید کششی به پاها و دست های خود هنگام پرواز دهید.

شما چه کاری انجام می دهید؟

در این مطلب سعی کردیم که روش هایی را برای جلوگیری از بروز حال بد در هواپیما پیشنهاد دهیم. اگر حال بد شما در هواپیما ناشی از ترس از پرواز است، بهتر است مطلب چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟ را بخوانید. اگر شما هم سابقه بد شدن حالتان در هواپیما را دارید و به غیر از نکات گفته شده، کارهای دیگری انجام می دهید، راه حال هایتان را با ما در میان بگذارید.

طاهره یلفانی

منبع: فلای تودی
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2306

به "چه کار کنیم تا حالمان در پرواز بد نشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کار کنیم تا حالمان در پرواز بد نشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید