چگونه موسیقی ایران یک کرسی داوری در اسکار گرفت

به گزارش تور روسیه ارزان، ستار اورکی به عنوان آهنگساز به تازگی به آموزشگاه اسکار دعوت شده است. او تا به امروز موسیقی بیش از80 فیلم مانند مردی بدون سایه، ریسمان باز، ویلایی ها، دربند، فیلشاه و خانه ای در خیابان چهل و یکم را ساخته است که بعضی از این آثار جوایزی در داخل و خارج از ایران کسب نموده اند. حضور او به عنوان آهنگساز در دو فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین و فروشنده یاری زیادی به دیده شدن هنر و آثارش در سطح جهانی داشت که پایان به دعوت از او برای حضور در آموزشگاه اسکار ختم شد.

چگونه موسیقی ایران یک کرسی داوری در اسکار گرفت

این هنرمند تنها در عرصه موسیقی فیلم فعالیت نداشته است و همکاری با خوانندگانی همچون علیرضا قربانی، محمد اصفهانی، سالار عقیلی، محمد معتمدی، حامی، نیما مسیحا، رضا یزدانی و... در کارنامه کاری او به چشم می خورد.

در پی دعوت از اورکی برای پیوستن به آموزشگاه اسکار، تصمیم گرفتیم با او صحبتی داشته باشیم.

او به خبرنگاران گفت: هر ساله بر تعداد اعضای آموزشگاه علوم و هنرهای سینمایی افزوده می گردد. دعوت از اعضای جدید برای آموزشگاه اسکار دارای سلسله مراتب خاصی است، به این صورت که نامزد دریافت اسکار شده باشید یا خودتان یا فیلمی که در آن حضور داشته اید، برنده اسکار شده باشد. من نیز به دلیل برگزیده شدن دو فیلم آقای اصغر فرهادی در جایزه اسکار توانستم به این آموزشگاه راه پیدا کنم. همچنین زمانی که فیلم جدایی نادر از سیمین برنده جایزه اسکار شد، موسیقی آن در سالن دالبی اسکار (این سالن از سال 2002 میزبان مراسم اسکار است) توسط آهنگساز هالیوود ـ جیمز هورنر ـ اجرا و رهبری شد؛ البته فیلم های دیگری که ساخت موسیقی آنها را برعهده داشته ام، در جشنواره های بین المللی پذیرفته شده اند.

از اورکی سوال کردیم که همکاری او با آموزشگاه اسکار به چه صورت خواهد بود؟ پاسخ داد: همکاری ام با آموزشگاه از سال جاری به صورت دائمی خواهد بود و همواره یک رأی برای داوری فیلم هایی که هر ساله به جشنواره ارسال می شوند، خواهم داشت. باید فیلم هایی را که برای شرکت در اسکار فرستاده می شوند، دنبال کنم که اصولا خود جشنواره آثار را برای داورها ارسال می نماید.

او درباره صندلی موسیقی فیلم ایران در دنیا اظهار کرد: جدا از نداشتن ابزارهای خاص، استودیوهای بسیار درجه یک، نوازنده های خوب و حمایت هایی که از آهنگسازان فیلم های عظیم می گردد، آهنگسازهای بسیار خوبی داریم و اشل موسیقی فیلم ایران در مقیاس دنیای استاندارهای خاص خود را دارد.

چشم انداز حضور آهنگسازان ایرانی را در چنین صندلی هایی به چه صورتی می بینید؟ گفت: حضور من به عنوان آهنگساز در آموزشگاه اسکار می تواند فرصتی برای برقراری ارتباطات جدید در عرصه دنیای باشد. به عنوان اولین آهنگساز ایرانی می توانم ارتباطات و همکاری هایی در فضاهای بین المللی داشته باشم و کارهای بیشتری را به انتها برسانم. برنامه دارم با پروژه های خارجی کار کنم ولی هیچ گاه سینمای کشور را ترک نخواهم کرد؛ زیرا کشورم و سینمای این مملکت را دوست دارم و فکر کنم زود است که بخواهم شانه خالی کنم و نباشم. به هر حال وظایفی دارم که باید انجام بدهم.

در انتها درباره شرایط حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا با او صحبت کردیم؛ شرح داد: بحرانی که در آن قرار گرفته ایم در کل ابعاد سینمای ما تأثیرات منفی داشته است. ما هم دورادور کارهای خود را با وسواس و ترس انجام می دهیم ولی خیلی کم کارتر از سال قبل شده ایم؛ چون خیلی از آثاری که باید ساخته می شدند، ساخته نشدند و منتظر هستند که چه خواهد شد؟ من هم همانند دیگر دوستان چندین ماه است که کار نکرده ام.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1411

به "چگونه موسیقی ایران یک کرسی داوری در اسکار گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه موسیقی ایران یک کرسی داوری در اسکار گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید