کاهش 13 درصدی نرخ تورم در استان مرکزی

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران/مرکزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: نرخ تورم استان از 36.8 درصد در سال 1398 به 23.8 درصد در نیمه اول سال 1399 رسیده است که این تغییرات بیانگر تاثیر بهنگام و مستقیمِ اقدامات انجام شده در چارچوب تنظیم بازار استان است و این اقدامات با شدت و دقت بیشتری تا پایان سال در جهت نظارت و کنترل قیمت ها صورت خواهد پذیرفت.

کاهش 13 درصدی نرخ تورم در استان مرکزی

سعید فرخی در گفت و گو با خبرنگاران، شرح داد : در مهر ماه سال 1398 در کشور شاخص قیمت کالاها و خدمات 184.9 و در استان 187.9 بوده و در حال حاضر شاخص استان 258.8 و شاخص کشوری 261.5 است که نشان می دهد حدود دو درصد پایین تر از میانگین کشوری قرار داریم .

به گفته وی، در حوزه خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال 1398، شاخص در کشور 212.7 و در استان 217.9 بوده و در مهر ماه سال جاری شاخص کشور 298.7 و در استان 289.2 است که حدود 9 واحد کمتر از میانگین کشوری است.

فرخی در خصوص اقدامات اجرا شده پیرامون تنظیم بازار و کنترل نرخ تورم در استان، با اشاره به برگزاری 21 جلسه ستاد تنظیم بازار و شش جلسه کمیسیون هماهنگی تعزیرات به صورت مستمر جهت تنظیم بازار و کنترل قیمت ها در استان، اظهار کرد: تشدید نظارت و بازرسی ها در سطح بازار در راستای اجرای مصوبات کارگروه تنظیم بازار کشور با تاکید بر موارد تاکید شده در کارگروه کشوری از جمله اقدامات اجرا شده در این حوزه بوده است.

وی تبیین و تفکیک وظایف اتاق اصناف و معاونت بازرسی اداره کل صمت در مباحث بازرسی و نظارت با توجه به حیطه کاری و فعالیت مرتبط با هدف ممانعت از موازی کاری و اختلاط موضوعات مرتبط و افزایش اثربخشی بازرسی و نظارت ها را از دیگر اقدامات اجرا شده مطرح کرد.

فرخی اضافه کرد: پیگیری های مستمر و لازم از طریق مجاری ذیربط جهت جذب و توزیع اقلام و کالاهای اساسی در استان از جمله برنج، شکر، روغن، گوشت منجمد مرغ، گوشت قرمز، تامین و توزیع کالاهای اساسی و تلاش جهت بهبود سهمیه های تخصیص کالاهای اساسی به استان با هدف کاهش سطح قیمت ها و دسترسی آحاد مردم جامعه و بخصوص اقشار ضعیف به مایحتاج خانواده اجرا شده به نحوی که میزان اقلام و کالاهای اساسی توزیع شده در سطح استان و بین خانوارها که از طریق شبکه توزیعِ قابل نظارت در فروشگاه ها و صنوف بزرگ استان صورت می گیرد از 17 درصد تا 550 درصد افزایش یافته است.

وی شرح داد: نسبت به مدت مشابه سال قبل، 47 درصد افزایش در توزیع برنج، 17 درصد افزایش در توزیع شکر و بیش از 100 درصد افزایش در توزیع گوشت مرغ منجمد و توزیع گوشت قرمز را شاهد بوده ایم.

فرخی گفت: رصد قیمت کالاها و خدمات و بررسی علل افزایش و کنترل قیمت ها با تشکیل جلسات تخصصی توسط دستگاه های اجرایی ذیربط و صنوف مربوطه به صورت جدی طی سال جاری مورد توجه بوده است.

وی از بررسی و پیگیری مسائل در حوزه تامین نهاده های دامی جهت رفع مسائل دامداران و مرغداران در تامین به موقع نهاده ها از جمله سویا و ذرت و جو که به صورت سامانه ای توزیع می شوند خبر داد و گفت: پیگیری و نظارت برای تامین مواد اولیه کارخانجات تولیدی از داخل و خارج کشور نیز اجرا شده است.

فرخی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری 65 هزار و 899 مورد بازرسی توسط بازرسان اتاق اصناف و اداره کل صمت جهت تنظیم بازار و جلوگیری از تخلفات احتمالی صنفی اعم از گرانفروشی، کم فروشی و ... صورت پذیرفته که این اقدامات منجر به تشکیل 4330 پرونده تخلفات صنفی و ارسال به مراجع ذیربط شده است، اضافه کرد: بازرسی های اجرا شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته وی، مجموع اقدامات اجرا شده در مباحث مرتبط با تنظیم بازار بخصوص در بخش های نظارت و بازرسی، جذب و توزیع اقلام و کالاهای اساسی و کنترل قیمت ها باعث شده است که شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در استان طی مهرماه سال 1399 به میزان دو درصد کمتر از کشور بوده و شدت رشد آن نیز کمتر از کشور باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1631

به "کاهش 13 درصدی نرخ تورم در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 13 درصدی نرخ تورم در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید