امکان بازدید از نقوش ساسانی برم دلک با تسهیل مسیر دسترسی محقق می گردد

به گزارش تور روسیه ارزان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: نقوش ساسانی به دو بخش مذهبی و غیرمذهبی تقسیم می گردد که در سنگ نگاره برم دلک هر دو بخش دیده می گردد و این موضوع ارزش اثر را دوچندان می نماید.

امکان بازدید از نقوش ساسانی برم دلک با تسهیل مسیر دسترسی محقق می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس امروز دوشنبه 2 مهر 97 این سایت تاریخی را شناسنامه ارزشمند و گواه تاریخی شهر شراز دانست و گفت: از جمله یافته های مهم به دست آمده از محوطۀ دژ، گل مهرها هستند که بر اساس تاریخ گذاری ها به اواخر دورۀ ساسانی و اوایل دورۀ اسلامی تعلق دارند.

امیری ادامه داد: این مجموعه که شامل 505 گل مهر است تا پیش از کاوش های اخیر در محوطۀ تخت سلیمان بزرگترین مجموعۀ گل مهرهای به دست آمده از کاوش های باستان شناختی بوده است. از این مجموعه 224 گل مهره به موزۀ ایران باستان و 281 گل مهره به موزۀ متروپولیتن منتقل شد.

او اضافه نمود: قصر ابونصر امروز بستری مهم برای ایجاد رونق گردشگری است و قابلیت این را دارد که به محل توریستی تبدیل شود و کسب درآمد کند.

امیری به بیان اقداماتی که میراث فرهنگی استان برای در نظر دریافت امنیت اثر از سال گذشته در پیش گرفته است، پرداخت و اضافه نمود: بودجه ای برای حصار کشی این منطقه تاریخی سال گذشته در نظر گرفته شد و زیر سازی نصب ستون های انجام گردیده است، ستون ها نیز آماده و به زودی جای گذاری می شوند.

این مقام مسئول از طرحی که شهرداری منطقه 7 شیراز با هماهنگی شورای اسلامی شهر شیراز برای احیاء و باز زنده سازی این منطقه به میراث فرهنگی فارس ارائه نموده است اطلاع داد و گفت: بر اساس این طرح که به تایید میراث فرهنگی استان رسید، مقرر شد تا شهرداری منطقه مجموعه پارک، موزه، کافی شاپ و زمینه معرفی ای اثر را به عنوان یکی از پتانسیل های ارزشمند شهر شیراز فراهم کند.

امیری توضیح داد: هنوز بسیاری از مردم شیراز هستند که این قصر را ندیده اند و باید با فضا سازی مناسب و ایجاد راه دسترسی مشکل عمده مشکل عمده این قصر را رفع کرد تا امکان بازدید فراهم شود.

فارس مهد تمدن ساسانیان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اهمیت نقش برجسته برم دلک مطرح نمود: نقوش ساسانی به 2 بخش مذهبی و غیرمذهبی تقسیم می شود که در سنگ نگاره برم دلک هر دو بخش دیده می شود و این موضوع ارزشمندی اثر را دوچندان می نماید.

او ادامه داد: براساس آخرین تحقیقات اجرا شده در این اثر تاریخی معین گردیده که نقوش برم دلک متعلق به بهرام دوم پادشاه ساسانیان است، هرچند که در برخی از اسناد تاریخی به اشتباه این نقوش را به زرتشت نسبت می دهند.

این مقام مسئول بَرم دلک را یکی از محوطه های تاریخی و فرهنگی شیراز دانست که قدمتش به دوره ساسانی و حدود 1800 سال قبل بازمی شود و اظهار کرد: در این نقش برجسته نگاره های سه پادشاه ساسانی در دل کوه تراشیده گردیده است و چشمه ای جوشان نیز که همان برم نامیده می شود وجود داشته است که این نام را برای محوطه تاریخی شکل داده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 109

به "امکان بازدید از نقوش ساسانی برم دلک با تسهیل مسیر دسترسی محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان بازدید از نقوش ساسانی برم دلک با تسهیل مسیر دسترسی محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید