آشنایی با خوراک های بومی سیستان و بلوچستان

به گزارش تور روسیه ارزان، استان سیستان و بلوچستان هم مثل بقیه استان های دیگر ایران غذاها و نان های محلی خاص خود را دارد. در این مطلب به معرفی انواع نان و خوراک این استان می پردازیم.

آشنایی با خوراک های بومی سیستان و بلوچستان

فهرست خوراک و غذاهای مخصوص هر منطقه، شهر، یا کشوری با توجه به نوع مواد غذایی و محصولات تولیدی آن منطقه شکل می گیرد؛ مثلا اگر شهری اقتصاد و تولیداتش بر محور دامپروری است مردمش بیشتر، غذاهای گوشتی مصرف می نمایند یا اگر محصولات و تولیدات شهر و منطقه ای بر پایه تولیدات کشاورزی باشد طبیعی است که بیشترین مصرف مواد غذایی آن از محصولات تولیدی کشاورزی است. در استان سیستان و بلوچستان هم به خاطر رواج بیشتر دامپروری، بیشتر غذاهای گوشتی رایج است. همچنین خرما یکی دیگر از مواد مورد مصرف در تغذیه روزانه است و اهالی این استان بر خلاف کشورهایی که با این استان هم مرز هستند و به خوراک های تند مزه تمایل دارند، میل و رغبتی به غذاهای تند ندارند.

چنگال

چنگال غذای مردم بومی استان سیستان و بلوچستان برای پذیرایی از مهمان است و با دوغ مصرف می گردد. این غذا نوعی شیرینی هم به حساب می آید که در سفره های افطاری مردم استان سیستان و بلوچستان دیده می گردد. مواد مورد احتیاج برای چنگال خیلی ساده و به راحتی قابل دسترسی است؛ آرد و خرما و روغن حیوانی.

آبگوشت زابلی

آبگوشت سیستانی یکی از غذاهای استان سیستان و بلوچستان است که یک تفاوت با آبگوشت های معروف ایرانی دارد و آن هم استفاده از ادویه محلی استان به نام آچار است. به جز آچار برای پخت آبگوشت زابلی گوشت، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن محلی استفاده می گردد.

کشک زرد

یکی دیگر از غذاهای استان سیستان و بلوچستان که مردم شهر زابل، آن را زیاد مصرف می نمایند، کشک زرد است. معمولاً این غذا را بیشتر برای صبحانه و در روزهای سرد پاییز و زمستان می پزند و استفاده می نمایند. کشک زرد یک غذای سنگین و مقوی است که در یک وعده غذایی کامل مصرف می گردد. این غذا را از فرآورده های ماستی مثل یک سوپ غلیظ که هضم آن راحت است تهیه می نمایند و یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی مردم استان سیستان و بلوچستان است. مواد لازم عبارتند از کشک زرد، پیاز، آب یا آب گوشت.

اوجیزک

در حقیقت یک آبگوشت محلی دیگر این استان است با این تفاوت که گوشت ندارد و شبیه اشکنه است. ادویه این غذا هم آچار (نوعی ادویه محلی) است. آچار از پیاز، آرد گندم و زردچوبه درست می گردد که مثل خمیر دایره ای کوچک درست می نمایند و خشک می نمایند و به نخ می کشند تا خشک گردد. این ادویه برای تهیه و آبگوشت و خورش ها استفاده می گردد و طعم دلپذیری به غذا می دهد. مواد لازم برای تهیه اوجیزک؛ گوجه، روغن، پیاز، آب، سیب زمینی و آچار است و در برخی موارد تخم مرغ هم به آن می زنند.

تنورچه

تنورچه یا ترونچه نوعی کباب مخصوص استان سیستان و بلوچستان است. این کباب را در تنور می گذارند تا پخته گردد. دو روش پخت متفاوت دارد

روش اول:

قطعات بزرگ گوشت گوسفند را به سیخ هایی از جنس چوب نخل می کشند. سپس سیخ ها را درون تنوری که زغال آن کاملا داغ است می گذارند. اگر بخواهند کبابی آبدار و به اصطلاح بخارپز شده داشته باشند، ظرفی از آب را درون تنور روی زغال ها گذاشته و سیخ ها را به صورت ایستاده دور تا دور ظرف می چینند. در تنور را بسته و روی آنرا با کاهگل می بندند. این تنورها مانند بسیاری از تنورها از پایین خروجی جریان هوا دارد.

روش دوم :

در این روش یک گوسفند کامل را ذبح و پاک نموده و درون شکم آن را خالی می نمایند. (گوسفند باید به اندازه تنور باشد) سپس دست و پا و شکم آن را بسته و به صورت آویزان درون تنور قرار می دهند. در تنور را کاملا بسته و به مدت یک ساعت اجازه می دهند تا کاملا پخته گردد.

معمولا تنورچه را با نان یا چلو ساده میل می نمایند.

دوغ پا

یک نوع خورش این استان و بسیارخوش مزه و مقوی است. برای پخت آن دوغ را به جای آب به آن اضافه می نمایند. مواد مورد احتیاج دوغ پا؛ گوشت گوساله، دوغ محلی، لپه، پیاز، روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران است که این غذا معمولا با برنج مصرف می گردد.

دوغ برک

دوغ برک یکی از غذاهای خاص و مهم استان سیستان و بلوچستان است که به این خوراک در برخی شهرهای این استان درزَنک هم می گویند. مواد لازم دوغ، آرد، زردچوبه، فلفل، نمک و روغن است ...

املت سوزی

از دیگر غذاهای استان سیستان و بلوچستان، املت سوزی است. مواد لازم برای تهیه این غذا؛ گیاه سوزی، پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، سیر، نمک، فلفل و روغن است.

تباهگ

تباهگ نیز یکی از غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان در منطقه مکران، شهرهای نیکشهر، فنوج، لاشار و سرباز است. این غذا در ماه رمضان بیشتر مصرف می گردد. مواد لازم این غذا، برنج و گوشت خشک است.

لنجو

لنجو یکی از غذاهای سنتی است که ماهی آب پز هم به آن می گویند. مواد لازم برای تهیه لنجو شامل: آچار، پیاز، روغن، دوغ محلی، ماهی، زردچوبه، فلفل و نمک است.

انواع نان در سیستان و بلوچستان

نان های محلی سیستان و بلوچستان متنوع اند.

1-ﺣﻤﯿﺮ شبیه به ﻧﺎﻥ ﺗﺎﻓﺘﻮﻥ

2-ﺗﯽ ﻣﻮﺵ یا ﻓﻄﯿﺮ؛نان نازک شبیه لواش

3-ﻧﺎﻥ ﺗﻨﻮﺭﯼ ﺭﻭﻏﻨﯽ

4-ﻧﺎﻥ ﺫﺭﺕ: ﺳﻮﻫﺮ- ﺫﺭﺕ ﻗﺮﻣﺰ

5-ﻧﺎﻥ ﮐﻤﺎﭺ ﯾﺎ ﺭﯾﮕﯽ

6-ﻧﺎﻥ ﺭﻭﻏﻨﯽ ﺭﻭ ﺗﺎﺑﻪ

7- نان ارزُن؛ نانی کوچک و گرد

  • سفر به سیستان و بلوچستان
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1076

به "آشنایی با خوراک های بومی سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خوراک های بومی سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید