آمریکا در سازمان مللش هم تنها ماند!

به گزارش تور روسیه ارزان، جلسه شورای امنیت سازمان ملل این هفته با موضوع آنالیز پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برگزار گردید اما چنانکه نیویورک تایمز هم نوشته، آمریکا هرچه صدا زد، کسی اعتنا نکرد.

آمریکا در سازمان مللش هم تنها ماند!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اقامت تحصیلی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران از خبرگزاری صداوسیما، یک جلسه دیگر در شورای امنیت سازمان ملل، با موضوع تمدید تحریمِ تسلیحاتیِ ایران برگزار گردید. همان تحریم هایی که باید پاییز سال جاری به خاتمه برسد.

جلسه به صورت مجازی برگزار گردید؛ کرونا بین مقامات کشور ها فاصله انداخته بود البته میان نظرات هم فاصله بود!

کشورهایی، چون چین و روسیه با پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید این تحریم ها مخالف بودند و به طرفداری دبیرکل سازمان ملل از آمریکا نقد داشتند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در این نشست مجازی، گفته: مراتب ناامیدی عمیقمان را از نهمین گزارش دبیرکل در مورد اجرای قطعنامه 2231 ابراز می کنیم. این گزارش، آشکارا استاندارد های بی طرفی را رعایت ننموده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در این نشست از ایران خواسته بود که پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد همچنین در گزارشش مدعی شد که موشک های پرتاب شده به سوی تاسیسات آرامکوی عربستان که از سوی یمنی ها اجرا شده، منشا ایرانی داشته اند!

هرچند نماینده سازمان ملل اشاره ای به واهی بودن ادعا های آمریکا و نقض عهدهایش نکرد، اما نمایندگان دیگر کشور ها حرف را به آنجایی بردند که آمریکا سعی در پوشاندن آن داشت.

ژانگ جون، نماینده چین در شورای امنیت در این نشست مجازی، گفت: ریشه اصلی بحران فعلی، خروج آمریکا از برجام و تحریم های یکجانبه آن علیه ایران است.

کشورهایی، چون آلمان، انگلیس و فرانسه هم گاهی به نعل زدند و گاهی به میخ؛ ضمن اینکه با پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی موافق بودند، اما ادعای بی اساس آمریکا، برای استفاده از مفاد برجام (مکانیسم ماشه) در جهت بازگردادن همه تحریم های ضد ایرانیِ شورای امنیت را رد کردند.

کریستوف هیوسن، نماینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل در این نشست گفته: من با سخنان نماینده چین در مورد مکانیسم بازگشت اتوماتیک تحریم ها هم نظرم.

جوناتان آلن، نماینده انگلیس شورای امنیت هم گفته: بازگشت اتوماتیک تحریم ها علیه ایران با برجام سازگار نیست..

اما نوبت به وزیر خارجه آمریکا که رسید طبق معمول بهانه تراشی کرد؛ که با واکنش طنز در رسانه ها هم رو به رو شد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست خطاب به حضار گفت: اگر شما اقدام نکنید، ایران قادر به خرید جنگنده خواهد بود و این کشور های اروپایی را در تیررس ایران قرار خواهد داد.

مایک پمپئو هفته پیش هم در صفحه مجازی اش نوشته بود؛ اگر تحریم تسلیحاتی تمدید نگردد، ایران قادر به خرید جنگنده های سوخو 30یا جی 10چین خواهد بود و اروپا را تهدید خواهد نمود! موضوعی که همان موقع با این واکنش وزیر خارجه کشورمان رو به رو شده بود و در صفحه شخصی اش نوشت: احتمالاً پمپئو می تواند شرح دهد هواپیما ها چطور بعد از اتمام سوختشان به ایران بازخواهند گشت؟!

آقای ظریف در ادامه پیغام مجازی خود برای نشان دادن اینکه این ادعا تا چه حد با واقعیت فاصله دارد، تصویری از بُرد جنگنده های جی-10 و سوخو-30 کشید که درصورت پرواز به سمت اروپا سوخت کافی برای بازگشت به کشور نخواهند داشت؟!

در نشست سه شنبه شب هم وزیر امورخارجه به بی اساس بودن ادعا های آمریکا اشاره نمود و بین مسائل دفاعی امنیتی ایران با توافق هسته ای برجام خط پررنگی کشید.

آقای ظریف در بخشی از سخنانش گفت: مواردی مانند توانایی های دفاعی و سیاست های منطقه ای ایران که با توافق متقابل از حوزه برجام خارج است، به نحو مخرب از جانب دولت آمریکا مطرح شده و توسط تعداد انگشت شماری از متحدان و عمالش طوطی وار تکرار می گردد. توافقی که در برجام صورت گرفت، با درک کامل اختلاف نظر ما با اعضای غربی گروه 1+5 در موضوعات خاص بود. فریب نخورید: ما متقابلا توافق کردیم که به این مسائل رسیدگی نکنیم؛ مهم تر از همه به این دلیل که ایالات متحده، آماده - یا احتمالاً حتی قادر به- پاسخگویی نگرانی های جدی ما راجع به سطح غیرقابل قبول فروش اسلحه و ساخت آن ها در همسایگی ما و رفتار بدخواهانه و مداخلات مداومش، که منطقه مان را به ویرانی کشیده، نبودند.

همچنین آقای ظریف نسبت به جهت گیری های دبیرخانه و دبیرکل شورای امنیت به نفع آمریکا انتقاد کرد و گفت: تا کنون حتی یک جلسه شورا برای نکوهش آمریکا یا حداقل برای آنالیز نقض های مکرر آن تشکیل نشده است. همچنین به نامه هایی که برای اروپایی ها نوشته و جواب نگرفته اشاره نمود و اینکه حتی دولت اوباما هم به دنبال برطرف تحریم ها نبوده است.

نهایتا آقای ظریف با یادآوری سخنرانی نیم قرن پیش دکتر مصدق در شورای امنیت به مستقل نبودن این نهاد کنایه زد و گفت: در خاتمه، بگذارید دوباره از سخنان نخست وزیر مصدق در شورای امنیت در سال 1951 استفاده کنم که گفت این شورا نخواهد توانست، در توجه به استدلال های مستحکم ما به قانون، قصور ورزد. بااین حال، این شورا یک نهاد حقوقی نیست، بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت های سیاسی را بر عهده دارد؛ بنابراین بی تردید درک خواهد نمود که ما به فشار چه از جانب دولت های خارجی و چه از جانب نهاد های بین المللی تن در نمی دهیم.

23 مهرماه 1330 دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران پس از آنکه انگلیس پرونده ایران را در پی ملی کردن صنعت نفت به شورای امنیت ارجاع داد، به نیویورک رفت و درباره عملکرد این شورا گفت: این دولت ها این سازمان را بوجود آوردند تا به وسیله بازوی اجرایی اش ـ شورای امنیت ـ منافع شان را حفظ کند.

حالا بعد از گذشت حدود 70 سال، سازمان ملل همچنان بازوی اجرایی دولت هایی همچون آمریکاست، تا منافعشان را تامین نمایند؛ اما این روز ها ورق به نوعی به نفع ایران چرخیده که آمریکا در سازمان مللش (؟!) هم تنهاست؛ روزنامه نیوریورک تایمز در این باره نوشته آمریکا صدا زد، اما کسی استقبال نکرد نشریه فارن پالسی هم به کاهش نفوذ آمریکا اشاره نموده و نوشته: کوشش روز سه شنبه وزیر امور خارجه آمریکا برای به چالش کشیدن شورای امنیت سازمان ملل به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بار دیگر کاهش نفوذ آمریکا، در صحنه جهانی را به نمایش گذاشت.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا هم به این نتیجه گیری رسیده که آمریکا در جلب همراهی دیگر اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام مانده است.

حالا این ناکامی ممکن است، باعث گردد، پیش نویس قطعنامه ضد ایرانیِ آمریکا در شورای امنیت آنالیز نگردد و آمریکا آن را پس بگیرد؛ شاید هم باوجود معین بودن سنگینی وزن آرای مخالف این پیش نویس باز آمریکا بخواهد آن را به رای بگذارد. درباره نقشه بعدی آمریکا حدس هایی درباره دست بردن روی مکانیسم ماشه برجام هست؛ همان بندی که به بازگشت تحریم های ضد ایرانی سازمان ملل به دلیل شکایت طرف های برجام مربوط می گردد.

موضوعی که شرکای اروپایی آمریکا و هم خود مقامات اروپایی پیشتر اذعان نموده اند، آمریکا به لحاظ حقوقی نمی تواند از مکانیسم ماشه یا هر ماده دیگر برجام استفاده کند.

ایران هم گفته درصورت مطرح شدن تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل، پاراگراف آخر نامه رئیس جمهور کشورمان به 1+4 را اجرایی می نماید. درباره این پاراگراف آخر جزئیاتی در دسترس رسانه ها نیست.

حالا هرچند نقشه بعدی آمریکا دقیقا معین نیست، اما آنچه موضع گیری دقیق مقامات کشورمان نشان می دهد، این است که ایران در برابر این یکجانبه گرایی آمریکا خواهد ایستاد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1402

به "آمریکا در سازمان مللش هم تنها ماند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در سازمان مللش هم تنها ماند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید