آیا کمبود خواب باعث فشار خون بالا می گردد؟

به گزارش تور روسیه ارزان، بر اساس مطالعات اخیر، اعتقاد بر این است که محرومیت از خواب باعث بالا رفتن فشار خون می گردد. اجازه دهید بیشتر در خصوص رابطه این دو بدانیم.

آیا کمبود خواب باعث فشار خون بالا می گردد؟

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

بر اساس مطالعات اخیر، اعتقاد بر این است که محرومیت از خواب باعث بالا رفتن فشار خون می گردد. اجازه دهید بیشتر در خصوص رابطه این دو بدانیم.

فشار خون بالا که هایپرتنشن هم نامیده می گردد بیماری است که زمانی اتفاق می افتد که فشار اعمال شده به وسیله خون بر روی دیواره شریان بالاتر از حد طبیعی باشد. فشار خون طبیعی باید 120/80 میلیمتر جیوه باشد. هنگامی که فشار خون به 140/90 یا بالاتر برسد گفته می گردد که شخص از فشار خون بالا رنج می برد. در اوایل این شرایط تنها در بزرگسالان (بالای 40 سال) بود، با این حال با توجه به مدرن شدن سبک زندگی استرس زا، این بیماری در بین جوانان هم دیده می گردد. دلایل متعددی برای فشار خون بالا وجود دارد. مطابقات مطالعات اخیر، کمبود خواب هم با فشار خون بالا در ارتباط است. اما چگونه دقیقا کمبود خواب سبب فشار خون بالا یا هایپرتنشن می گردد. اجازه دهید جوابی با جزئیات برای این پرسش پیدا کنیم.

کمبود خواب و فشار خون بالا

همانطور که در بالا ذکر شد، فشار خون به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. چاقی یکی از برجسته ترین دلایل فشار خون بالا در زنان و مردان است. در مرحله دوم، سیگار، استرس، الکل، رژیم غذایی، تنش، داشتن مسائل سلامتی مثل ابتلا به دیابت و ... باعث فشار خون بالا می شوند. با این حال، مطابق مطالعات اخیر، تعیین شده است که کمبود خواب سبب فشار خون بالا یا هایپرتنشن می گردد. میزان خواب کافی و مورد احتیاج برای انسان 6-7 ساعت است. اعتقاد بر این است افرادی که کمتر از 6 ساعت می خوابند از فشار خون بالا رنج می برند. به طور مشابه، افرادی که بین 5-6 ساعت در هر روز می خوابند هم از فشار خون بالا رنج می برند.

خواب برای آرامش کل بدن و فکر انسان یک عنصر حیاتی است. وقتی شخصی می خوابد، ضربان قلب پایین می آید و بعلاوه فشار خون هم پایین می آید یا در حد طبیعی می ماند. اما وقتی شخصی به حد کافی نمی خوابد، ضربان قلب و فشار خون بالا می رود و منجر به فشار خون بالا (هایپرتنشن) می گردد. در مرحله دوم، زمانی که ما می خوابیم، بدن هورمون های استرس را تنظیم می نماید که این اتفاق برای شخصی که به میزان کافی نمی خوابد اتفاق نمی افتد.این هم یکی از عواملی است که باعث فشار خون بالا می گردد. به طور ویژه، این اثر جانبی کمبود خواب در بزرگسالان زیر 60 سال دیده می گردد. اعتقاد بر این است که اشخاص مسن تر که به طور طبیعی در دوره کوتاه زمانی می خوابند، کمبود خواب آن ها سبب عوارض جانبی نمی گردد.

شما باید مطلع باشید که کمبود خواب سبب چندین بیماری سلامتی و اختلالات رفتاری می گردد. اضطراب، تحریک پذیری، بیماری های قلبی، سکته مغزی، اختلال در سیستم فراوری مثل و ... بعضی از آثار جانبی مهم بی خوابی هستند. با توجه به مطالعات اخیر، اعتقاد بر این است که فشار خون بالا یکی از عوارض بی خوابی است. گفتنی است که فشار خون بالا یک بیماری شدید و بعلاوه یکی از عواملی است که منجر به بیماری قلبی می گردد. فشار بیش از حد اعمال شده به وسیله خون می تواند به اختلالات قلب منجر شده و به بیماری عروق کرونر قلب منجر گردد. بنابراین، درمان فشار خون بالا در سریع ترین زمان ممکن لازم است.

شما باید برای پیدا کردن برترین راه درمان فشار خون بالا با یک پزشک مشورت کنید. چندین دارو در بازار وجود دارد که به کاهش فشار خون بالا یاری می نماید. با این حال، اگر فشار خون بالا به علت کمبود خواب است شما باید دنبال راهی برای درمان بی خوابی باشید. داروها، درمان، تغییرات در شیوه زندگی، و ... بعضی از روش هایی است که برای درمان بی خوابی استفاده می گردد. شما بعلاوه باید یک رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، کاهش مصرف سیگار و الکل به طور کامل را دنبال کنید تا بی خوابی را درمان کنید و فشار خون بالا را کاهش دهید.

حالا که شما می دانید کمبود خواب می تواند موجب ایجاد شرایطی گردد که زندگی را تهدید کند، شما باید سریعا از شر این شرایط خلاص شوید. سبک زندگی شاد و سالم داشته باشید و استرس را کاهش دهید تا هر شب خواب عمیقی داشته باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2137

به "آیا کمبود خواب باعث فشار خون بالا می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کمبود خواب باعث فشار خون بالا می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید