اتیوپی خواستار پایان دادن به تنش های مرزی با سودان شد

به گزارش تور روسیه ارزان، وزیر خارجه اتیوپی خواستار خاتمه دادن به تنش مرزی میان این کشور با سودان از طریق راهکارهای دیپلماتیک شد.

اتیوپی خواستار پایان دادن به تنش های مرزی با سودان شد

به گزارش گروره بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه سودان تریبون، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی در یک نشست مطبوعاتی گفت: تنش مرزی که میان اتیوپی و سودان ایجاد شده است، باعث بهره برداری بیگانگان می شود لذا این تنش بایستی از طریق راهکارهای دیپلماتیک میان دو کشور حل وفصل شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

دینا مفتی با اشاره به روابط تاریخی آدیس آبابا و خارطوم گفت: قدرت های خارجی در خصومت و دشمنی مبان اتیوپی و سودان منافعی دارند و این موضوع محدود به آنها نمی شود بلکه برخی کشورهای همجوار در پس پرده به همین دلیل گام برمی دارند لذا آنها درصدد برهم زدن ثبات وامنیت در منطقه هستند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی شرح داد: آدیس آبابا از تمام ابراز و امکانات سیاسی خود برای پایان دادن به تنش مرزی میان اتیوپی و سودان به کار خواهد گرفت و این تنها راه پایان دادن همیشگی به اختلافات مرزی میان دو کشور است.

وی عملیات ارتش سودان در مرزهای مشترک را غیر ضروری خواند و گفت: این عملیات به بدتر شدن شرایط، ایجاد تنش در مناطق مرزی و تعطیلی فعالیت اقتصادی مرزنشینان منجر خواهد شد.

دینا مفتی با بیان اینکه ارتش سودان در عملیات اخیر خود در مناطق مرزی از سلاح های سنگین استفاده کرده است، گفت: در اثر این عملیات تعدادی از روستاها و محصولات کشاورزی اتیوپیایی ها نابود شده و تعدادی از شهروندان این کشور نیز کشته و زخمی شده اند.

عملیات ارتش اتیوپی در ایالت تیگرای که هم مرز با سودان است، سبب شد تا ثبات مناطق مرزی به هم بخورد. سرکوبی جبهه آزادی بخش تیگرای توسط ارتش اتیوپی این فرصت را در اختیار ارتش سودان قرار داد تا اراضی این کشور که در تصرف اتیوپی بود، پس از 25 سال تحت حاکمیت دولت خارطوم قرار دهد.

سودان و اتیوپی به منظور حل و فصل اختلافات مرزی، کمیته مشترکی تشکیل دادند که آخرین نشست آن در 10 دی ماه در خارطوم برگزار گشت. در این نشست دو طرف درباره ترسیم دقیق خطوط مرزی توافق کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1727

به "اتیوپی خواستار پایان دادن به تنش های مرزی با سودان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتیوپی خواستار پایان دادن به تنش های مرزی با سودان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید