برنامه و بودجه، در لایحه بودجه 1400 رشد 27 درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران - بعضی از اقلام درآمدی از جمله مالیات بر ارزش افزوده در زمان آنالیز لایحه بودجه سال 1399، فارغ از شرایط پیش آمده امسال و مسائل شیوع ویروس کرونا، پیش بینی شده است، لذا اساساً مقایسه ارقام لایحه 1400 با ارقام مصوب 1399 به لحاظ قضاوت در میزان عملکرد محقق شده، معنادار نیست.

برنامه و بودجه، در لایحه بودجه 1400 رشد 27 درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در پی انتشار گزارشی خبرگزاری تسنیم با عنوان لایحه بودجه 1400 واقع بینانه نوشته نشده نیست/ رشد صفرِ مالیات بر ارزش افزوده با وجود تورم بالا این سازمان با ارائه گزارشی گفت:

انتقاد به رشد صفر مالیات بر ارزش افزوده در حالی مطرح می گردد که برآورد مالیات ارزش افزوده در لایحه بودجه سال 1400 با رشد 27 درصدی نسبت به پیش بینی این پایه مالیاتی در امسال است. علیرغم تصور عمومی کارشناسی عمدتاً به دلایل:

الف) ساختار تورم رکودی کشور و وجود تورم ناشی از فشار هزینه بر فعالیت های مالی

ب) کاهش انگیزه و توان پرداخت مالیات مودیان ناشی از تورم بالا

ج) وقفه قانونی پرداخت مالیات های مستقیم

لزوماً رابطه یک به یک بین نرخ تورم و رشد آمارهای مالیاتی در کشور برقرار نیست.

علاوه بر موارد مذکور بعضی از واقعیت های مالی کشور که طی سال های گذشته اثر محسوسی بر کاهش ظرفیت مالیاتی کشور داشته اند و به نظر می رسد کماکان نیز ادامه داشته باشند، عبارتند از:

1) کاهش واردات به دلیل محدودیت های ارزی که علاوه بر اثر کاهشی مسقیم بر درآمدهای مالیاتی در منبع مالیات ارزش افزوده و مالیات علی الحساب واردات، سایر درآمدهای مالیاتی را نیز به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر منفی قرار داده است.

2) کاهش مصرف بخش خصوصی و همچنین تغییر ترکیب کالاهای مصرفی از کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده به کالاهای غیرمشمول که منجر به کاهش ظرفیت مالیاتی در این بخش خواهد گشت.

3) وجود معافیت های مشخص شده در فصول قانون مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس آن حدوداً 55.7 درصد از فراوری ناخالص داخلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

با عنایت به مراتب فوق و با توجه به اینکه بعضی از اقلام درآمدی از جمله مالیات بر ارزش افزوده در زمان آنالیز لایحه بودجه سال 1399، فارغ از شرایط پیش آمده امسال و مسائل شیوع ویروس کرونا، پیش بینی شده است، لذا اساساً مقایسه ارقام لایحه 1400 با ارقام مصوب 1399 به لحاظ قضاوت در میزان عملکرد محقق شده، معنادار نیست.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1705

به "برنامه و بودجه، در لایحه بودجه 1400 رشد 27 درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه و بودجه، در لایحه بودجه 1400 رشد 27 درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید