جولان داروهای زیرزمینی هندی و پاکستانی در ایران

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران: معاون نظام پزشکی تهران با اشاره به به اینکه حدود 30 درصد داروهای لاغری، زیبایی و محصولات آرایشی تقلبی هستند، نسبت به دستهای پشت پرده در واردات و توزیع این محصولات که حاصل تولیدات کارگاه های زیرزمینی هند، چین و پاکستان است، هشدار داد.

جولان داروهای زیرزمینی هندی و پاکستانی در ایران

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزتری خبرنگاران، محمد مهدی قیامت معاون آموزشی وپ ژوهشی نظام پزشکی تهران گفت: دستکم بین 20 تا 30 درصد داروهای لاغری، زیبایی و آرایشی مصرفی در کشور قاچاق، تقلبی و پُرعارضه هستند که سلامت جامعه را تهدید می نمایند.

وی درآستانه برگزاری همایش روز مبارزه با داروهای قاچاق و تقلبی بیان کرد: به طور قطع بر هیچکس پوشیده نیست بخش قابل توجهی از داروهایی که در بازار بسیار پر رونق کشور مصرف می شوند تقلبی، قاچاق و ماهواره ای هستند که عوارض جدی و حتی جبران ناپذیری نیز به دنبال داشته و دارند.

رئیس انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه کشور اضافه نمود: این داروها که به طور عمده در کارگاه های زیرزمینی هند، چین؛ پاکستان و سایرکشورها و حتی بعضی کشورهای اروپایی فراوری و روانه بازار مصرف می شوند سودهای بسیار کلانی برای دست اندکاران فراوری و عرضه دارند. این در حالی است که به نظر می رسد پشت پرده ورود و توزیع این نوع محصولات دست های پنهانی وجود دارد که از مبادی خاص این قبیل دارو و محصولات را به بازار پُرمصرف کشور می رسانند.

به گفته عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران، داروهای تقلبی و قاچاق یکی از دغدغه های جامعه پزشکی و دست اندرکاران مربوطه به شمار می رود.به همین دلیل از دستگاه های متولی در این زمینه انتظار می رود با این معضل به طور جدی برخورد نمایند. چرا که داروهای قاچاق، تقلبی و ماهواره ای سلامت جامعه را هدف قرار داده اند.

قیامت با انتقاد از عملکرد مسئولان سابق وزارت بهداشت و درمان به خاطر برخورد ضعیف با این ناهنجاری مهم توضیح داد: به عنوان نمونه چند سال قبل پزشکان دریافتند نمونه تقلبی داروی پلاویکس که مخصوص بیماران خاص قلبی است و برای جلوگیری از لخته شدن خون مصرف می گردد با همان مشخصات و بسته بندی راهی بازار کشور شده است که متاسفانه هیچ خاصیت دارویی نداشت و عوارض جدی نیز برای بیماران به دنبال داشت.

وی اضافه نمود: بلافاصله پس از اطمینان از این موضوع واکنش های سریع و اطلاع رسانی های لازم بعمل آمد تا اینکه داروهای تقلبی جمع آوری شد.حال آنکه متاسفانه این داروی تقلبی وسایر داروهای مشابه عوارض زیادی به مردم تحمیل کردند.

معاون آموزشی وپژوهشی نظام پزشکی تهران در ادامه تاکیدکرد: باید توجه داشت اگر درفرآیند فراوری داروهای بیولوژیک؛ ماده موثره یک ژن تغییرکند، دارو اثر عکس خواهد داشت و بسیار خطرناک خواهد بود. بنابراین به مردم توصیه می گردد دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی را فقط از داروخانه ها تهیه نمایند و به هیچ عنوان مرعوب قیمت های به ظاهر ارزان این محصولات در بازارهای زیر زمینی و ماهواره ای و مواردمشابه نگردند.

لازم به ذکر است همایش مبارزه با داروهای تقلبی روز پنجشنبه پنجم تیر با حضور جمعی از مدیران سازمان غذا و دارو و کارشناسان امور دارویی کشور در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 767

به "جولان داروهای زیرزمینی هندی و پاکستانی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان داروهای زیرزمینی هندی و پاکستانی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید