حضور بلومبرگ در انتخابات 2020 آمریکا

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران، گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی: مایکل بلومبرگ 77 ساله پیش از این سه دوره شهردار نیویورک، بزرگ ترین شهر آمریکا بوده است. نزدیکان او اعلام نموده اند که این میلیاردر نیویورکی بیش از پیش نسبت به توانایی کاندیداهای کنونی حزب دموکرات تردید دارد و به همین دلیل وارد رقابت ها شده است.

حضور بلومبرگ در انتخابات 2020 آمریکا

این میلیاردر یهودی 77 ساله و مالک غول رسانه ای بلومبرگ، دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه جان هاپکینز و کارشناسی ارشد تجارت از دانشگاه هاروارد است. او رئیس مؤسسه سرویس خبری بلومبرگ بوده و ثروتش در سال 2012 نزدیک به 22 میلیارد دلار تخمین زده شد؛ هرچند در سپتامبر(شهریور) 2013، مجله فوربس ثروت بلومبرگ را 31 میلیارد دلار اعلام و او را سیزدهمین ثروتمند دنیا معرفی کرد.

شهردار سابق نیویورک بر این باور است که رای دهندگان آمریکایی مایل نیستند تا گزینه هایشان در انتخابات آینده از یک سو به دونالد ترامپ و از سوی دیگر به کاندیداتوری از جناح پیشروی حزب دموکرات محدود گردد. او معتقد است که فضای لازم برای عرض اندام یک کاندیدای میانه رو مانند شخص وی وجود دارد.

بلومبرگ در بیانیه خود نوشته است: در کارزار انتخاباتی شرکت نموده ام تا شخص دونالد ترامپ را شکست دهم و آمریکا را از نو بسازم؛ ما نمی توانیم چهار سال دیگر اقدامات فردی بی اخلاق و بی کفایت را تحمل کنیم.

تفاوت بلومبرگ با نامزدهای پیشتاز حزب دموکرات

بلومبرگ در حالی وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2020 شده که در حال حاضر جو بایدن، برنی ساندرز و الیزابت وارن، در میان نامزدهای حزب دموکرات بیشترین شانس را برای رقابت با دونالد ترامپ دارند و نظرسنجی هایی که بعد از اعلام نامزدی بلومبرگ اجرا شده نیز نشان می دهد وی در در رتبه هفتم نامزدهای حزب دموکرات واقع شده است.

با این وجود اما بلومبرگ در مقایسه با این نامزدهای مطرح، تفاوت هایی را دارد. وی معتقد است میانه روهای حزب دموکرات از مسئله چالشی جو بایدن رنج می برند. این مسئله ممکن است باعث سقوط جوبایدن گردد.

از طرفی دموکرات هایی متمایل به چپ مانند برنی ساندرز یا الیزابت وارن نیز مقبولیت چندانی ندارند و احتمال پیروزیت آنها کم است. این موضوع می تواند از رویای سقوط ترامپ دور باشد.

بلومبرگ می تواند مانند انتخابات دور قبل ریاست جمهوری، برنده رای زنان باشد. ترامپ در دور قبل بیش از 51 درصد از آرا زنان را از آن خود کرد. در حالیکه ترامپ از سوی دموکرات ها به توهین و آزار زنان متهم می گردد، بلومبرگ نیز مسائل مشابه خود را دارد. در سال 2008 او به دلیل تبعیض و آزار 54 زن در به دلیل فعالیت شرکت بزرگ رسانه ای هم نامش مورد انتقاد و شکایت قانونی نهاده شد.

در حالی که مشکل اصلی بایدن -یکی از کاندیداهای محبوب دموکرات ها- پول است و در آخرین انتخابات حدود 9 میلیون دلار پول داشت، بلومبرگ این مسائل را ندارد و ثروتش به بیش از 50 میلیارد دلار می رسد.

آلینا لیون استاد علوم سیاسی دانشگاه نیوهمپشایر در این باره گفت: شاید بلومبرگ آن طور که خود فکر می نماید شناخته شده و محبوب نباشد. شاید او در شرق آمریکا شناخته شده باشد، اما مطمئن نیستم در غرب و جنوب این کشور افراد زیادی او را بشناسند.

در نظرسنجی 2016 که برای تست اعتبار و قدرت نفوذ بلومبرگ صورت گرفت حدود یک سوم از رای دهندگان نسبت به او نظری خنثی داشتند. حدود یک چهارم مردم نیز بلومبرگ را نمی شناختند. 27 درصد مردم نیز نظر منفی نسبت به بلومبرگ داده و تنها 16 درصد مردم از تاثیرات مثبت بلومبرگ روی خود سخن گفتند.

حذف کردن دیدگاه های سوسیالیستی

نکته ای که در میان تحلیل های مربوط به حضور بلومبرگ در رقابت های ریاست جمهوری بیش از همه نظرها را به خود جلب نموده آن است که بلومبرگ برای ضعیف کردن جریان های سوسیالیست و چپ گرا که در حال حاضر ساندرز و وارن نماد آن هستند به میدان آمده است.

بلومبرگ ممکن است برای این وارد رقابت ها شده باشد تا مانع از حتمی شدن نامزدی وارن و ساندرز گردد چرا که سیاست های آنها را تندرویانه و علیه سرمایه داران می داند. به همین خاطر فکر می نماید آنها نمی توانند دونالد ترامپ را شکست دهند و اگر هم پیروز به شکست او شوند، نمی توانند کشور را درست اداره نمایند.

این احتمال وجود دارد که تبلیغات پرهزینه و هدفمند بلومبرگ بتواند بر کارزار وارن و ساندرز تاثیر منفی داشته باشد. البته ورود بلومبرگ به رقابت ها می تواند به این دو یاری کند و حمایت رای دهندگان میانه رو را از بایدن و بوتیجاج کم و متوجه آنها کند.

البته بلومبرگ شاید نتواند از حمایت اقلیت ها از بایدن بکاهد و رای آنها را جلب کند ولی خواهد توانست حمایت رای دهندگان ثروتمند سفیدپوست که به سمت بوتیجاج جلب شده اند را به دست آورد.

بی بی سی در این رابطه می نویسد: کسی که فکر کند دموکرات ها حاضرند در یک شب تغییر نظر دهند و از یک سیاستمدار سابقا جمهوریخواه از نیویورک حمایت نمایند که حامی کسب و کارهای بزرگ است، از نظر مالی محافظه کار است، با بیمه های درمانی دولتی و آزادسازی ماریجوانا مخالف است و خواستار تقویت پلیس هم هست، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است. اگر فرض را بر این بگذاریم که بلومبرگ متوجه این موضوع است، آن وقت شاید بگردد گفت که وارد رقابت ها شده تا مانع از گرایش بیشتر حزب دموکرات به سمت سیاست های چپ گرایانه گردد.

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در این رابطه می گوید: یک نگرانی هایی در امریکا بابت چپ روی بعضی کاندیداها وجود دارد و این درست است. ترامپ هم بیش از همه مردم این کشور را از ظهور سوسیالیست ها می ترساند و می گوید اگر سوسیالیست ها بیایند، بخش خصوصی را تعطیل می نمایند و مالکیت فردی را بر میدارند و جامعه اشتراکی می سازند. در درون حزب دموکرات هم البته نگرانی هست. مثلا اوباما و جریان مرکز گرا این نگرانی در مورد چپ روی بعضی کاندیداها را بیان نموده و خواستار کنترل آن شده اند. هر سه این افرادی که این روزها در نظرسنجی ها رتبه اورده اند، یعنی پیت بوتیجاج، الیزابت وارن و برنی ساندرز تمایلات چپ دارند و مدتی است که مورد توجه هم نهاده شده اند. به همین دلیل بلومبرگ بر روی این موضوع ممکن است در انتخابات میان دوره ای مانور دهد.

بلومبرگ فرد لیبرالی است. او از نیویورک آمده و صبغه ترقی خواستاره دارد و نظریاتش هم پیشرو هستند. اما در حوزه اقتصاد و تامین منافع شرکت های بزرگ و سیاست خارجی، او محافظه کار است. به همین دلیل است که شایعه ای وجود دارد که او آمده تا حواس ها را از سمت ساندرز و وارن که طرح های مالی جنجالی مطرح می نمایند، پرت کند و بتواند دل ثروتمندان را هم به دست بیاورد. جالب است که خود ساندرز هم در میان ثروتمندان هوادار کم ندارد و حداقل در میان حامیان مالی او هم ثروتمندان زیادی به چشم می خورند.

انتخابات درون حزبی و سه شنبه بزرگ

این تحلیل ها و نظرسنجی ها در مورد میزان محبوبیت نامزدهای دموکرات تا زمان شروع انتخابات درون حزبی می تواند تا حد زیادی شرایط فکر رای دهندگان دموکرات را تعیین کند.

از آنجایی که بلومبرگ دیرهنگام به عرصه رقابت ها پا گذاشته، در چهار رای گیری مقدماتی درون حزبی دموکرات ها که سال آینده میلادی در ایالت های آیوا، نیوهمپشایر و نوادا برگزار می گردد، حضور نخواهد یافت و استراتژیش را فقط برای حضور در رای گیری سه شنبه بزرگ قرار داده که سوم ماه مارس 2020 (13 اسفند 1398) همزمان در 14 ایالت از آمریکا برگزار می گردد. سی ان ان، این هدف را یک استراتژی ناپیروز برای حزب دموکرات و شخص او توصیف نموده است.

نامزدی بلومبرگ بدون دردسر نخواهد بود زیرا با چالش دیگر نامزدهای حزب دموکرات روبرو است؛ از جمله برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت و الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست، زیرا این افراد به صراحت گفته اند میلیاردرها نباید قادر به خرید آرای رای دهندگان باشند.

کامالا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا از دیگر نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نیز گفته، پول را باید از سیاست خارج کنیم.

با این اوصاف و با توجه به تعدد نامزدهای حاضر در حزب دموکرات، بلومبرگ باید بکوشد تا قبل از شروع انتخابات درون حزبی و سه شنبه بزرگ میزان محبوبیت خود را به سطح محبوبیت نامزدهای پیشرو برساند و در این راه شاید تبلیغات رسانه ای کم زیادی به وی بکند.

همانطور که اشاره شد سه شنبه بزرگ با توجه به اینکه در 14 ایالت انتخابات درون حزبی برگزار می گردد، تا حد زیادی شرایط نامزد نهایی دموکرات ها را تعیین می نماید و در انتها آن روز معلوم می گردد از میان نامزدهای پیشتاز و بلومبرگ کدام یک برای سرشاخ شدن با ترامپ برگزیده می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 939

به "حضور بلومبرگ در انتخابات 2020 آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور بلومبرگ در انتخابات 2020 آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید