خبر مهم وزیر صنعت درباره قیمت خودرو، قیمت واقعی خودرو اعلام شد
به گزارش تور روسیه ارزان، عباس علی آبادی پیرامون موضوع قیمت گذاری خودروها، توضیح داد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می نماید؛ ما باید گفتمانی با آن ها داشته باشیم، اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در آنالیز قیمت خودرو های مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن ها باشیم.
به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه نمود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست گذار است و در این زمینه کوشش می کنیم که به درستی سیاست ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت گذاری به درستی انجام نگردد و فراورینماینده به زیان برسد، فراوری متوقف خواهد شد. به محض آنکه فراوری متوقف گردد، مجدد تورم افزایش پیدا می نماید، بیکاری افزایش پیدا می نماید و بسیار مسائل دیگر.
انقباض بازار، سرمایه گذار را فراری می دهد
به اعتقاد او، همه سیاست ها و دستورالعمل ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای فراوری وجود داشته و فراورینماینده مشتاق به فراوری باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می کنیم، عملا سرمایه گذاری را از این بازار مهاجرت می دهیم.
از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودرو ها بود که خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرد.
علی آبادی توضیح داد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودرو ها بود که خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می نمایند، بایستی تنها مصرف نماینده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته بازی ها را هم فراهم کند.
بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی گردد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودرو ها چه اندازه باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می گردد، تعادل بازار هم برهم می ریزد. باید فراوری را در شرایط مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه ها را به نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه سر به علاوه سود قابل قبول فراورینماینده/واردنماینده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.
وی اضافه نمود:، اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری ها در بازار باشد، باید سیاست ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همیشه باید سیاست های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.
منبع: فرارو