پشت پرده افزایش قیمت لبنیات

به گزارش تور روسیه ارزان، رئیس دفتر رئیس جمهور، خبر هایی که طی روز های گذشته درباره افزایش قیمت 70 درصدی محصولات لبنی منتشر شده بود را رد کرد. محمود واعظی گفته که هیچ تصمیمی درباره قیمت شیر گرفته نشده است. با اعلام این خبر افزایش قیمت شیرخام و لبنیات منتفی شد.

پشت پرده افزایش قیمت لبنیات

به گزارش خبرنگاران، سخنان واعظی درحالی است که دور روز پیش احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران از تصمیم ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت شیرخام خبر داده بود. پس از او هم روز گذشته سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفته بود با توجه به افزایش قیمت شیرخام به 6400 تومان، قیمت محصولات لبنی هم حدود 70 درصد افزایش را تجربه خواهد نمود.

اما حالا رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام نموده بر اساس دستور رئیس جمهور، با وزیر صمت صحبت کردم و آن ها گفتند که پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را وزارت جهاد کشاورزی و اصناف داده اند، اما ما هیچ تصمیمی در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار نگرفته ایم. هر گونه گرانفروشی بیش از نرخ مصوب تخلف است و با آن مقابله می شود.

از سوی دیگر هم اتحادیه دامداران سراسری به موضوع گرانی لبنیات واکنش نشان داده و این افزایش قیمت را به ضرر دامدار و منافع کشور می دانند.

در این رابطه مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران سراسری کشور می گوید که اتحادیه ما که یک میلیون و 200 هزار دامدار را تحت پوشش دارد درخواستی برای افزایش قیمت نداشته و با این تصمیم ستاد تنظیم بازار مخالف است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفته که دامداران با همان سیستم عرضه و تقاضا محصول خود را به قیمت مناسب 5500 تومان می فروختند و در این میان نیازی به مداخله دولت نبود.

براساس گفته های مدیرعامل دامداران سراسری، انجمن گاوداران صنعتی که چند دامدار را تحت پوشش دارد در ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت شیرخام دفاع نموده است. او می گوید که انجمن گاوداران صنعتی درخواست افزایش قیمت شیرخام را داده است.

البته این موضوع به واکنش مقامات و اتحادیه ها ختم نشد و طی چندروز گذشته در فضای مجازی هم بعضی از کاربران گفتند که از رفتار های چندگانه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و کارخانه های فراوری لبنیات به ستوه آمده اند.

این دسته از کاربران گزینه مناسب برای کاهش قیمت لبنیات را تحریم شیر و سایر لبنیات از سوی مردم دانسته اند.

دلیل گرانی لبنیات

در پی اعتراضات بعضی از فعالان اجتماعی و مردم به گران شدن قیمت لبنیات و درخواست پاسخگویی از سوی دلت درباره دلیل این گرانی، روابط عمومی وزارت صمت دربیانه ای اظهار داشت قیمت فراورده های لبنی تحت تأثیر مستقیم شیرخام به اسم ماده اولیه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: قیمت با توجه به افزایش هزینه مؤثر در بهای تمام شده از جمله قیمت نهاده های دامی (جو، ذرت، کنجاله و…) دارو ها و مکمل ها و سایر عوامل معین کننده قیمت شیرخام، ناگزیر این افزایش به فراورده های لبنی منتقل می شود، البته قیمت 10 قلم محصول لبنی دارای بیشترین مصرف در سبد خانوار به صورت مدیریت شده اصلاح نرخ می شود و پس از طرح در کارگروه تنظیم بازار و موافقت اعضا تغییر نرخ اعمال می شود.

بعلاوه محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران، در مورد افزایش 70 درصدی قیمت محصولات لبنی در پی افزایش قیمت شیر خام گفت: قیمت شیر خام 65 تا70درصد ضریب تاثیر در فراوری محصولات لبنی دارد، به علاوه آن در ابتدای سال افزایش 40 درصدی حقوق و دستمزد ها را داشته ایم که روی حقوق کارگری آمده، ولی روی محصولات اعمال نشده، به علاوه افزایش قریب به 100 درصدی قیمت محصولات پتروشیمی که روی بسته بندی ما تاثیر دارد، در کنار تورم 45 درصدی، این افزایش قیمت را موجب می شود.

بعضی کارشناسان حوزه کشاورزی بحران خشکسالی و کمبود علوفه در کشور را دلیل درخواست دامداران برای افزایش قیمت شیر دانسته اند. با کمبود مقدار کاه و علوفه قیمت آن ها هم افزایش یافته است که دامدار هم به موجب این امر خواهان افزایش قیمت شیر خام می شود.

سید احمد مقدسی درباه دلیل افزایش قیمت شیر خام گفته است: از اول سال تا الآن همه هزینه های دامداران با قیمت های تازه بوده و 2 سال است که به دلیل خشکسالی بی سابقه، 3 قلم نهاده که 100 درصد فراوری داخل است مثل کاه که از 800 تومان به 4 هزار تومان و یونجه پارسال 2500 تومان بود الان به 5800 تومان رسیده و ذرت علوفه ای پارسال 600 تومان بود به 1800 تومان رسیده است.

البته بعضی رسانه ها آزادسازی قیمت سبوس را دلیل گرانی قیمت شیر خام دانسته و می گویند که ستاد تنظیم بازار در آخرین روز های کاری خود در دولت دوازدهم با آزاد سازی قیمت سبوس استحصالی از گندم، تصمیمی گرفت که منجر به افزایش دوباره قیمت شیرخام و لبنیات در آینده ای نزدیک می شود؛ سبوس یکی از نهاده های اصلی خوراک دام به شمار میرود.

از همین رو طی روز های گذشته درخواست افزایش قیمت شیرخام به وسیله فراوریکنندگان مطرح شده است که افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات را در پی دارد. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفته است دامداران درخواست افزایش قیمت شیرخام از 4500 تومان به 6500 تومان را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوری کنندگان ارائه نموده اند.

بعضی کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند که هرگونه تغییر در قیمت های مواد اولیه تشکیل دهنده خوراک دام و سیاستگذاری های این بخش به طور مستقیم روی قیمت شیر و سفره مردم و به طور غیر مستقیم روی سلامت جامعه تأثیر می گذارد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2025

به "پشت پرده افزایش قیمت لبنیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده افزایش قیمت لبنیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید