فرایند افزایشی کرونا در خدابنده

به گزارش تور روسیه ارزان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: فرایند افزایشی کرونا در خدابنده نگران کننده است.

فرایند افزایشی کرونا در خدابنده

به گزارش خبرنگاران زنجان؛ پرویز قزلباش در جلسه ستاد کرونای استان زنجان با اشاره به فرایند افزایشی بیماری کرونا در بخش بستری و سرپایی، اظهار کرد: شب گذشته 118 نفر در بیمارستان های استان بستری شدند تا آمار بستری ها به 595 نفر برسد.

وی با بیان اینکه اگر ظرفیت تخت های بیمارستانی کرونا را 800 نفر در نظر بگیریم در حال حاضر حدود 74 درصد از تخت های بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است، افزود: این موضوع یکی از دغدغه های این بیماری در استان طی هفته های آینده محسوب می گردد، زیرا اثرات پروتکل شکنی عده ای در روزها و هفته های آینده خود را نشان خواهد داد.

این مسئول با بیان اینکه فرایند اخذ نمونه از افراد مشکوک با سرعت مناسب در حال اجرا است، توضیح داد: امیدواریم علی رغم همه مشکلاتی که وجود دارد، این فرایند به همین شکل ادامه یابد.

قزلباش با اشاره به اینکه در هفته چهارم مردادماه فرایند سرپایی ها در استان نسبت به هفته سوم رشد داشته است، گفت: حدود 20 هزار مورد مراجعه به مراکز 16 ساعته شاهد بودیم که این مراجعات همچنان افزایشی است. در این شرایط مقدار رهگیری در زنجان 8.5 نفر است که این مقدار در کشور 3.4 نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه در هفته گذشته 49 نفر در نقاهت گاه های استان پذیرش شدند، ادامه داد: در زنجان از همان روزهای شروعین بیماری بیش از 1300 تخت نقاهتگاهی فراهم شد که تا به امروز هم فعالیت آن تداوم دارد. فعالیت این مراکز علاوه بر نقش حمایتی که از بیمار دارد، به اسم یک پشتوانه برای بیمارستان ها محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه بیشترین سعی ما این است که فرایند بستری کاهشی یافته و اگر این موضوع محقق یابد، اتفاق بسیار مهمی خواهد بود، متذکر شد: تجربه سایر استان ها نشان می دهد که پیک موج پنجم بسیار بالاتر از پیک موج چهارم است و ما هنوز به عدد پیک موج چهارم که پشت سر گذاشتیم، نرسیده ایم.

قزلباش ادامه داد: علی رغم همه اقدامات اجرا شده، این نگرانی وجود دارد که الگوی طغیان و رشد بیماری همان الگویی باشد که در بسیاری از استان ها و بسیار بالاتر از موج چهارم است، باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با شرح این مطلب که چندین هفته است که شهرستان های ابهر و خرم دره در صدر بیماری کرونا قرار گرفته است، افزود: رشد بیماری در خدابنده بسیار چشم گیر و فرایند بسیار صعودی دارد و سلطانیه، زنجان و ماه نشان هم در ردیف های بعدی قرار گرفته است.

قزلباش با یادآوری این مطلب که نگران تداوم فرایند افزایش بیماری در ابهر هستیم، گفت: شرایط خدابنده هم بسیار بالاتر از قله پیک چهارم در این شهرستان قرار گرفته و این منطقه به لحاظ بستری و بیمار سرپایی بسیار تحت فشار است که امیدوارم با اقدامات اجرا شده، فرایند نزولی بیماری در این شهرستان شروع گردد.

وی با اشاره به آخرین رنگ بندی کرونایی شهرستان های استان، تاکید نمود: در حال حاضر زنجان، طارم، خدابنده، ابهر و خرم دره در شرایط قرمز، سلطانیه در شرایط نارنجی و ایجرود و ماه نشان هم در شرایط زرد قرار گرفته است.

قزلباش با شرح این مطلب که در کل جهان بیش از 4 میلیارد دُز واکسن تزریق شده و بیش از یک میلیارد نفر هم دُز دوم واکسن را دریافت نموده اند، یادآور شد: زنجان در بحث واکسیناسیون حداقل دو ماه زودتر از کشور است و با ادامه کار امیدواریم به شرایط مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه فرایند واکسیناسیون، تابعی از تعداد واکسن هایی است که در اختیار استان قرار می گیرد، شرح داد: گاهی شاهد نوسانات در تزریق واکسن ها هستیم و امیدواریم این محدودیت ها هر چه زودتر رفع گردد تا شاهد سرعت بیشتری در این جهت باشیم.

قزلباش با اشاره به اینکه در حال حاضر از 40 درصد ظرفیت استان برای واکسیناسیون استفاده می گردد، ادامه داد: اگر تعداد واکسن های تحویلی به میزان کافی باشد و بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که با سرعت و ظرفیت بیشتری واکسن تزریق کنیم، قطعاً شاهد شرایط مناسب تری خواهیم بود.

این مسئول با تاکید اینکه بعضی از منطقه ها در استان در حوزه واکسیناسیون نیازمند توجه بیشتری است، اعلام کرد: فرایند واکسیناسیون در شهرستان های زنجان هم رو به رشد است.

وی در رابطه با مقدار رعایت پروتکل های بهداشتی در استان زنجان هم افزود: مقدار رعایت پروتکل های بهداشتی در روزهای اخیر بسیار کاهش یافته و اکنون مقدار رعایت پروتکل های بهداشتی در استان حدود 53 درصد است که به هیچ وجه برای مقابله با کرونا قابل قبول نیست.

این مسئول با اشاره به آخرین شرایط واکسیناسیون در استان، اظهار کرد: در گروه سنی 80 سال به بالا 82 درصد تزریق واکسن اجرا شده و در گروه های سنی 75 تا 79 سال هم تزریق واکسن 87 درصد اجرا شده است.

قزلباش با یادآوری اینکه تزریق واکسن در گروه سنی 70 تا 74 سال و 65 تا 69 سال 91 درصد است، توضیح داد: در گروه سنی 60 تا 64 سال هم 86 درصد و در گروه سنی 50 تا 55 سال هم 77 درصد، در گروه سن 50 تا 54 سال 70 درصد و در گروه سنی 45 تا 50 سال هم 48 درصد واکسن کرونا را دریافت نموده اند.

وی گفت: پوشش واکسن در کل جمعیت کشور در تزریق دُز اول 27 درصد بوده که این مقدار در استان زنجان 33 درصد است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2078

به "فرایند افزایشی کرونا در خدابنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند افزایشی کرونا در خدابنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید