سوختگی در بیماران روحی روانی شایع تر است

به گزارش تور روسیه ارزان، جراح سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) از ارجاع 23 مورد خودسوزی به این بیمارستان در سال گذشته اطلاع داد.

سوختگی در بیماران روحی روانی شایع تر است

به گزارش خبرنگاران، علی احمدآبادی امروز در نشستی خبری که به مناسبت، یکم دی ماه، روز ملی پیشگیری از سوختگی که در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار گردید، با بیان اینکه تعداد خودسوزی ها در استان نسبت به مناطق شایع خودسوزی کم است، اظهار کرد: در یک سال گذشته حدود 23 مورد خودسوزی داشتیم که به بیمارستان امام رضا(ع) ارجاع شده اند. البته مواردی هم داریم که افراد اظهار نمی نمایند خودسوزی نموده اند. اکثر افرادی که خودسوزی انجام داده اند خانم بوده اند و دچار سوختگی شدید شده اند. میزان زنده ماندن این افراد کم است و از آن 23 نفر 8 نفر زنده ماندند و بقیه فوت کردند.

وی ادامه داد: معمولاً سوختگی در افرادی که سطح اجتماعی و فرهنگی پایین تری دارند بیشتر رخ می دهد.

احمدآبادی با اشاره به لزوم پیشگیری از خودسوزی و سوختگیی، توضیح داد: پیشگیری فقط معادل آموزش نیست؛ بلکه مجموعه راهکارهایی است که باید گام به گام رعایت گردد. سالانه ده ها اتفاق ناشی از شل بودن بست های گاز داریم در حالی که هزینه یک بست بسیار پایین است. در این خصوص نهادهای باید مسئول وظیفه خود را در نظارت به گونه ای صحیح انجام دهند.

سوختگی در بیماران روحی و روانی شایع تر است

این جراح سوختگی بیمارستان امام رضا(ع)، اعلام کرد: سوختگی در افرادی که مشکل روحی و روانی دارند نسبت به دیگران بیش تر است، همچنین بیماران بعد از سوختگی دچار مشکل روحی روانی می شوند. با توجه به این موضوع برای درمان مسائل روحی روانی بیماران تیم روان شناس داریم. هم چنین از همکاران خواستیم در بخش های بازسازی شده از رنگ شادتر استفاده نمایند و ملاقات بیمارن دارای مسائل روحی و روانی را تسهیل کردیم.

وی بیان نمود: مسأله مهم در کاهش حوادث سوختگی فرهنگ عامه و ارتقای آگاهی مردم است. مردم باید حساس باشند که زخم سوختگی حساس است و نباید به صورت آزمون و خطا با آن برخورد نمایند. کم ترین اتفاق در هنگام درمان های سنتی و مالدین چیزی روی زخم سوختگی این است که یک زخم تمیز به زخم آلوده تبدیل می گردد و روند درمان صحیح را با مشکل روبرو می نماید.

احمدآبادی در خصوص بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع)، بیان کرد: در سال گذشته 888 بیمار با سوختگی حاد داشتیم که این آمار در امسال به 956 مورد رسیده است. تعداد بیماران بستری در بخش سوختگی از سال 91 تا 96 رو به افزایش بوده و از 700 مورد به 1000 نفر رسیده است، البته با وجود افزایش بیماران طول اقامت آن ها در بیمارستان کم شده. در سال 89 به طور متوسط هر بیمار 20 روز در بخش سوختگی بستری می شد، اما در سال گذشته میانگین روزهای بستری بیماران 12 روز بوده است.

کاهش بیماران سوختگی شدید

این جراح سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) گفت: در مجموع تعداد بیماران سوختگی شدید رو به کاهش است. این موضوع از نظر اجتماعی اتفاق خوبی است و به معنای این است که در جامعه اتفاقاتی در حال رخ دادن است که منجر به کاهش سوختگی شدید شده است.

مرگ ومیر بیماران سوختگی در پنج سال گذشته نصف شده

احمدآبادی با بیان این که سوختگی های کمتر از 30 درصد در سال 91 حدود 5 درصد بوده که این آمار طی سال های گذشته به صفر نزدیک شده است، اعلام کرد: در سال 91 آمار فوت بیماران سوختگی حدود 24 درصد بوده که در سال گذشته به 12.1 درصد رسیده است یعنی تعداد مرگ ومیربیماران سوختگی در یک دوره 5 ساله، نصف شده است.

وی اضافه کرد: حدود 20 درصد بیماران ما سوختگی بالای 80 درصد دارند در حالی که در آمریکا تنها حدود 0.2 درصد از بیماران دچار سوختگی بالای 80 درصد می شوند. این موضوع به این دلیل است که در آمریکا سیستم های پیشگیری آنقدر قوی هستند که سوختگی اتفاق نمی افتد و اگر هم سوختگی رخ دهد آنقدر شدید نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: شایع ترین علت سوختگی در افراد زیر 14 سال با مایعات داغ است. در افراد بزرگسال آتش، شایع ترین علت سوختگی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 416

به "سوختگی در بیماران روحی روانی شایع تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوختگی در بیماران روحی روانی شایع تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید