نامی که پوتین جرات ندارد به زبان بیاورد

به گزارش تور روسیه ارزان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سال های گذشته از تاکتیک های مختلفی برای آنکه از ذکر مستقیم نام مخالف سرشناسش الکسی ناوالنی خودداری کند، استفاده نموده است.

نامی که پوتین جرات ندارد به زبان بیاورد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، ولادیمیر پوتین در دو دهه گذشته برای اشاره به الکسی ناوالنی، مخالف شناخته شده خود از الفاظی همچون یک عذر ناچیز برای یک سیاستمدار و یک نیروی سیاسی معین استفاده نموده است. او همچنین برای اشاره به او عبارات شخصیتی که شما ذکر کردید و این جنتلمن را به کار برده است.

او هرگز در مقابل انظار عمومی او را با اسم خودش ناوالنی نخوانده است.

تا پنجشنبه بعد از ظهر پوتین هنوز شخصا اظهارنظری در خصوص بیانیه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مبنی بر اینکه این چهره مخالف مسکو صراحتا با سم مربوط به دوران شوروی سابق یعنی نوویچوک مسموم شده، مطرح نکرد اما اگر بخواهد کما فی السابق درباره او اظهارنظر کند از حقه های زبانی مختلف برای خودداری از ذکر مستقیم نام این منتقدش استفاده خواهد نمود.

ناوالنی در عین حال در تلویزیون دولتی روسیه ممنوع التصویر است و خیلی به ندرت و آن هم از جنبه ای منفی در این تلویزیون نامش ذکر می گردد.

تنها باری که پوتین ظاهرا نام ناوالنی را ذکر نموده، طی مراسمی در 2013 بوده است؛ زمانی که یک خبرنگار از او پرسید آیا عمدا نام ناوالنی را ذکر نمی نماید؟ پوتین پاسخ داد: نه چرا؟ الکسی ناوالنی یکی از رهبران جنبش اپوزیسیون است.

با گذشت زمان او حتی به هنگام به چالش کشیده شدن مستقیم هم از ذکر نام ناوالنی خودداری کرد. پوتین در 2017 در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های سیاسی ناوالنی به جایش به نام میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان ارجاع داده و گفت: آنهایی که نامشان را بردید عین ساکاشویلی هستند، فقط اینکه نسخه روسی هستند.

ناوالنی بعد از یک کنفرانس خبری در توئیتر به شوخی نوشت: عبارت آنهایی که شما نامشان را بردید به کلکسیون عباراتی که برای اجتناب از ذکر نام ناوالنی استفاده می شوند، اضافه شده است. یک سال بعد یک خبرنگار استرالیایی دو بار از پوتین مستقیما پرسید چرا هرگز نام ناوالنی را ذکر نمی نماید. پوتین هر دو بار این پرسش را نادیده گرفت.

ارشدترین مقام های دولت هم از رویه پوتین پیروی نموده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گاهی از کلمه ناوالنی استفاده نموده اما او نیز از اشارات تلویحی همچون شهروندی که قبل تر اسمش ذکر شد برای او استفاده نموده است.

حساسیت پیرامون ذکر نام ناوالنی نزد کرملین نشان می دهد که کرملین احساس می نماید بهترین راه شکست دادن ناوالنی این است که جلوی رسیدن اکسیژن تبلیغات را به او بگیرد. کرملین برای یک دوره کوتاه تصمیم گرفت بهتر است ناوالنی را در صندوق رای شکست دهد و بنابراین اجازه داد او در انتخابات شهرداری مسکو در 2013 نامزد گردد اما با مشاهده رای 27 درصدی ناوالنی در انتخابات به رغم دسترسی نداشتن به تلویزیون دولتی سریعا این رویه را خطرناک دانسته و جلوی آن را گرفت.

حتی اخباری که از مسمومیت وی حکایت داشت هم در تلویزیون روسیه یک اشاره مختصر دریافت کرد.

تاکتیک ارجح پوتین همیشه سکوت بوده است. حالا که رهبران دنیا خواستار پاسخ هستند شاید این رئیس جمهوری روسیه نهایتا مجبور گردد با صدای بلند نام او را بگوید. تا به امروز ویاچسلاو وولودین، رئیس دومای روسیه و یک دستیار سابق پوتین چنین کاری کردند؛ هر چند که تئوری توطئه را عنوان کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1513

به "نامی که پوتین جرات ندارد به زبان بیاورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامی که پوتین جرات ندارد به زبان بیاورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید