نام آوران در قلب صنعت نفت درخشید

به گزارش تور روسیه ارزان، آبان ماه سال 1398 بود که خبر اکتشاف نام آوران و اضافه شدن آن به جغرافیای نفتی کشور باردیگر نام ایران را در عرصه انرژی زبانزد دنیا کرد.

نام آوران در قلب صنعت نفت درخشید

به گزارش خبرنگاران، رییس جمهور در 20 آبان پارسال در جمع مردم یزد خبر اکتشاف دومین مخزن عظیم نفتی ایران را اظهار داشت که نه تنها در داخل کشور بلکه در عرصه بین المللی نیز سر و صدای زیادی را برپا کرد. وزیر نفت نیز اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می پردازند، به ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می نمایند، نام آوران گذاشت.

بیژن زنگنه در مورد جزییات این اکتشاف گفت: عملیات اکتشاف این مخزن با پیشرفته ترین روش های اکتشافی به عنوان یک اکتشاف فناورانه و کار جدید اکتشافی با سه حلقه چاه از سال 1395 شروع شده و با توجه به اینکه حدود 31 میلیارد بشکه اکتشاف های پیشین بوده است، حدود 22 میلیارد بشکه به ذخایر نفت درجا و 2.2 میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل برداشت کشور افزوده می گردد.

در واقع مطالعه احتمال وجود نفت در حد فاصل میدان های نفتی منصوری، آب تیمور، سوسنگرد، جفیر و سپهر در جنوب غربی شهر اهواز و در دو سوی رودخانه کارون در اواخر سال 1395 شروع شد و با حفاری چاه های اکتشافی آرمان(در شرق میدان دارخوین)، منصوری غربی(حد فاصل میادین منصوری و آب تیمور) و سپهر شرقی (در شرق میدان سپهر) و استفاده از اطلاعات چاه تحدیدی آب تیمور-53، در نیمه سال 1398 وجود نفت در گستره وسیع و یکپارچه مابین این میادین محرز شده است.

اکتشاف اخیر نفتی ایران با تغییر روش های اکتشافی همراه بوده و به گفته سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، با توجه به این واقعیت که دوران کشف تله های ساختمانی و طاقدیسی بتدریج به انتها می رسد و باید به دنبال روش های جدید مبتنی بر تله های ترکیبی و چینه ای بود، از سال 1395 تغییراتی در رویکرد، نگاه و حتی ساختار خود اعمال نموده که اکتشاف های تازه یکی از نتایج تثبیت رویکرد جدید اکتشافی است.

به گفته وی به این صورت با تأکید مدیریت اکتشاف بر ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه های بخشی و جزئی به یک منطقه، پروژه لرزه نگاری سپهر در دشت آبادان در دستور کار نهاده شد و دستاوردهای این پروژه ثابت کرد که فعالیت های لرزه نگاری تا چه حد می تواند در کسب موفقیت های اکتشافی مؤثر باشد. به این ترتیب، ایده ای مطرح شد مبنی بر اینکه ممکن است بین میدان های قدیمی نیز نفت وجود داشته باشد و این ایده، راهبرد کشف میان میدان های عظیم را پیش روی مدیریت اکتشاف قرار داد. به این منظور سه چاه اکتشافی، حفاری و از اطلاعات چاه آب تیمور 53 که به همت همکاران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب حفاری شده بود، استفاده شد که قرار دادن مجموع اطلاعات حاصل از فعالیت های اجرا شده و شبیه سازی و مدل سازی های انجام شده در کنار هم، مخزن عظیمی را با لایه زمین شناسی ایلام پیش روی آنان ترسیم کرد.

حجم نفت درجای مخزن نام آوران در این میادین، حدود 31.3 میلیارد بشکه از قبل اعلام کشف شده بود که پس از مطالعات اخیر و انجام موفقیت آمیز فعالیت های حفاری اکتشافی، بر اساس آخرین نقشه های به روز شده از میادین مذکور و محدوده بین این میدان ها، حجم نفت درجای این مخزن به 53.3 میلیارد بشکه افزایش پیدا کرد.

بدین ترتیب 22میلیارد بشکه به نفت درجای این مخزن اضافه می گردد که با احتساب ضریب بازیافت 10 درصد برای برداشت نفت از این مخزن، 2.2میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده می گردد. مقدار بازیافت، در مرحله نخست مربوط به مشخصات مخزن بوده و با استفاده از فناوری های ازدیاد برداشت می توان این ضریب را افزایش داد.

وسعت مخزن نام آوران برابر، کلانشهر تهران یا لوکزامبورگ و یا سه برابر کشور بحرین است. از بستان شروع می گردد و تا نزدیکی امیدیه ادامه دارد. وسعت این میدان 2400 کیلومتر مربع است و 80 متر ضخامت دارد. مساحت این محدوده 2400 کیلومتر مربع و متوسط ضخامت این لایه 80 متر و عمق آن به طور متوسط 3100 متر است که عنوان دومی عظیمترین مخزن نفتی ایران را در اختیار گرفته است.

آن طور که مسوولان اعلام نموده اند تا به امروز از این مخزن 53 میلیارد بشکه نفت درجا کشف شده است که احتمال گسترش این مخزن به سمت جنوب غربی و جنوب شرقی به طور قابل توجهی وجود دارد. نخستین لایه عظیم، لایه آسماری گچساران با 54 میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا بوده و پس از نام آوران-لایه ایلام نیز مارون-لایه آسماری با 40.5 میلیارد بشکه و آزادگان-لایه سروک با حدود 40 میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا در رتبه های بعدی نهاده شده اند.

نکته مهم دیگر آنکه طبق شرح زنگنه با هر یک درصد بهبود ضریب بازیافت از این 53 میلیارد بشکه نفت، 530 میلیون بشکه نفت حاصل می گردد که با قیمت کنونی، 32 میلیارد دلار ثروت به کشور اضافه می گردد.

در زمینه امکان افزایش ضریب بازیافت این مخزن، وزیر نفت با اشاره به اینکه ضریب بازیافت در دنیا به دلیل رشد فناوری در حال افزایش است، اظهار داشت که ایران از دو روش می تواند ضریب بازیافت میدان های نفتی خود را افزایش دهد؛ نخست تکیه بر فناوری داخلی است که این فناوری می تواند با استفاده از یاری دانشگاه ها ارتقا یابد و دیگری همکاری با شرکت های عظیم نفتی دنیا و صاحب فناوری است.

فعالیت های اکتشافی مخزن نفتی نام آوران در سه جبهه شمالی، شرقی و جنوبی ادامه داشته و پیش بینی می گردد با حفاری حداقل چهار حلقه چاه اکتشافی- تحدیدی دیگر، مقدار قابل توجهی به حجم نفت درجای این مخزن افزوده گردد. اکتشاف های سالانه نشان می دهد که همچنان ظرفیت اکتشاف در کشور بالاست و منابع کشف نشده زیادی وجود دارد. در این راستا کوشش بی وقفه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در اکتشاف منابع هیدروکربونی نواحی مختلف ایران ادامه دارد.

ایران در تمام سال های پس از انقلاب غیر از دوران جنگ، هر سال کشف جدیدی داشته و در این مدت در مجموع 73 میدان مشتمل بر 36 میدان نفتی و 37 میدان گازی کشف شده که از این میان، 26 میدان مرزی و مشترک بوده اند. طبق اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، تمام نفت برداشت شده در کشور در چهار دهه اخیر با اکتشاف های اجرا شده جایگزین شده و در حوزه گاز شرایط به مراتب بهتر است. در بخش گاز تقریباً 8 برابر میزان گازی که مصرف شده، مخزن کشف شده جایگزین نموده ایم.

نکته مهم آنکه این کشف نفتی، آخرین نیست و همچنان رویکرد و ریل گذاری جدید اکتشاف که منتهی به این کشف شده است، ادامه می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1228

به "نام آوران در قلب صنعت نفت درخشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام آوران در قلب صنعت نفت درخشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید