همه آنچه که باید درباره واکسن های کرونا بدانیم

به گزارش تور روسیه ارزان، بسیاری از دولت ها هشدار داده اند تا زمانی که جامعه پادتن هایی برای مقابله با ویروس ایجاد نکند، زندگی روزمره نمی تواند به حالت عادی برگردد. بر این اساس آزمایش های بالینی در حال اجرا است، هرچند ساخت و توسعه توسعه ممکن است سالها طول بکشد. در کنار این موضوع، باید این نکته را نیز یادآور شد که دستیابی موفقیت آمیز به واکسن کافی نیست. اگرچه کل کشور در برابر این ویروس مصون شوند اما این همه گیری هنوز در دنیا برقرار است و خطر آن نیز برای همه وجود دارد.

همه آنچه که باید درباره واکسن های کرونا بدانیم

بیش از صد واکسن در بخش بالینی به وسیله شرکت های داروسازی، موسسات دانشگاهی، سازمان های دولتی و سایر موارد آزمایش شده است. بیش از هفتاد مورد از آنها به وسیله سازمان بهداشت دنیای در حال پیگیری است. از این تعداد، ده ها واکسن در بیش از ده کشور، در حال حاضر تحت آزمایش های بالینی قرار گرفته اند. در حالی که تعدادی از این واکسن ها به عنوان گزینه امیدبخش مطرح هستند اما کارشناسان هشدار می دهند که هنوز معین نیست که در صورت تایید شدن واکسن ها، کدام یک بتواند در مقیاس بزرگ پیروز باشد.

ایالات متحده آمریکا

در ایالات متحده نخستین آزمایش های انسانی با واکسن ساخته شده به وسیله شرکت مدرنا در ماه مارس در سیاتل آغاز شد. این آزمایش به وسیله مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی انستیتوی ملی بهداشت انجام می گردد. این واکسن قرار بود در مرداد ماه بر روی سی هزار داوطلب، آزمایش و نتایج آن اعلام گردد. در حال حاضر آزمایشات انسانی این شرکت در حال اجرا بوده و گفته شده به زودی نتیجه قطعی این واکسن اعلام خواهد شد. در صورت مثبت بودن نتیجه، قرار است در مرحله نخست صد میلیون دوز از این واکسن ساخته و ارائه گردد.

از میان سایر نامزدهای این کارآزمایی، شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی اینوویو است که مرحله آزمایش انسانی را آغاز نموده است. شرکت بیوتکنولوژی نوواوکس فراوری نماینده واکسن مستقر در آمریکا به زودی مرحله دوم آزمایش بالینی را در آفریقای جنوبی آغاز می نماید. این آزمایش که بر روی 2665 انسان بالغ سالم در آفریقای جنوبی انجام می گردد، با یاری اقتصادی 15 میلیون دلاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس است. نتایج مقدماتی از مرحله نخست آزمایش این واکسن نشان داده، بدن افرادی که دو واحد از این واکسن را دریافت نموده اند پادتن های خنثی نماینده ای فراوری نموده که مانع ورود ویروس به سلول ها می گردد.

انگلستان

در ماه آوریل، دانشگاه آکسفورد با بودجه 25 میلیون دلاری از دولت انگلستان، انجام مرحله انسانی آزمایش ها برای واکسن مورد نظر خود را آغاز کرد. به گفته دانشمند ارشد سازمان بهداشت دنیای، این واکسن که به وسیله آسترازنکا فراوری شده، احتمالاً نامزد اصلی واکسن در دنیا است. این واکسن در حال حاضر در مراحل نهایی آزمایشات بالینی است و محققان انتظار دارند نتایج آزمایشات بالینی تا پیش از آغاز پاییز امسال انتها یافته و چند ماه بعد این واکسن ارائه گردد.

در کنار این، واکسن های ساخته شده به وسیله محققان امپریال کالج لندن نیز در مراحل آزمایشی هستند. آن ها مراحل نخست و دوم آزمایش ها را از تیرماه آغاز کردند. محققان در کوشش هستند تا آنالیز دقیق بر روی این واکسن تا انتها سال، احتمال تاثیرگذاری آن بر ویروس را معین نمایند.

چین

در چین نیز حداقل شش شرکت در حال اجرا آزمایش بر روی واکسن کروناویروس نو هستند. شرکت بیوتکنولوژی کانسینو و مرکز تحقیقات پزشکی ارتش آزادی بخش خلق چین نیز آزمایشات را در ماه مارس برای واکسن کووید 19 آغاز کردند. نمونه فراوری شده این شرکت برای استفاده به وسیله نیروهای نظامی چین به تصویب رسید. مرکز تحقیقاتی ارتش بعلاوه با سایر شرکت های بیوتکنولوژی در حال همکاری است.

موسسه محصولات بیولوژیکی پکن و ووهان، زیرمجموعه های شرکت سینوفارم نیز آزمایش های خود را بر روی واکسن ویروس غیرفعال (استفاده از نسخه مرده ویروس) انجام می دهد. بعلاوه محققان آموزشگاه علوم پزشکی چین در حال اجرا آزمایش برای دو نامزد دیگر هستند. گفته شده آزمایشات در مراحل آخر هستند و آزمایش های بعدی این واکسن به زودی به وسیله شرکت چینی بیوتکنولوژی سینوواک در برزیل آغاز می گردد.

در این زمینه بخوانید:

آزمایش آنتی بادی خیال شما را از کرونا راحت می نماید؟

کرونا در زمستان بدتر می گردد؟

استرالیا

در استرالیا چندین واکسن در مرحله آزمایش قرار دارند. یکی از این واکسن ها از سوی شرکت بیو دارویی کلوور مستقر در چین فراوری می گردد. شرکت زیست فناوری نوآواکس مستقر در ایالات متحده به عنوان نامزد دیگر فراوری واکسن، آزمایش های خود را از ماه مه آغاز نموده و انتظار می رود بزودی نتایج این آزمایش ها اعلام گردد.

آلمان

شرکت آلمانی بیو ان تک در حال همکاری با فایزر، غول دارویی ایالات متحده و شرکت چینی فوسان فارما بر روی واکسنی است که مرحله انسانی آزمایش های آن در ماه آوریل در آلمان اجرا شده و به زودی در ایالات متحده نیز انجام می گیرد. این واکسن هم اکنون روی داوطلبان انسانی آزمایش و معین شده قادر است آنتی بادی مناسبی را علیه ویروس کرونا در بدن ایجاد کند. بعلاوه باعث فراوری سلول های ایمنی شده است که می تواند به ویروس پاسخ دهد. با این وجود، برخی از داوطلبان در فرایند آزمایش ها عوارضی چون اختلال خواب و درد در محل تزریق را تجربه کردند.

شرکت آلمانی کیوروک نیز به عنوان یکی از نامزدهای امیدبخش، آزمایش های اولیه برای واکسن خود را در ماه ژوئن آغاز و حالا مجوز تست انسانی واکسن خود را دریافت نموده است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2207

به "همه آنچه که باید درباره واکسن های کرونا بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه که باید درباره واکسن های کرونا بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید