6 نشانه بهداشتی محرومیت از خواب را جدی بگیرید!

به گزارش تور روسیه ارزان، محروم شدن از خواب می تواند سلامت کلی شما را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین مهم است که نشانه های هشداردهنده آن را نادیده نگیرید.

6 نشانه بهداشتی محرومیت از خواب را جدی بگیرید!

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مطالعات حاکی از آن است که در سال 1942 میلادی میانه ساعت خواب هشت ساعت بود، اما هم اکنون این اندازه به 6.8 ساعت در هر شب رسیده است. اندازه میانه خواب ایده آل برای هر فرد بالغ در طول 24 ساعت شبانه روز بین 7 تا 9 ساعت است.6 نشانه بهداشتی محرومیت از خواب را جدی بگیرید!

در اینجا می توانید جدی ترین هشدار های ناشی از کم خوابی و بی خوابی را دنبال کنید:

کاهش روحیه و افسردگی: با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می گردد. در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند. بی خوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است. بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می نمایند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر می نماید و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر می نماید. از طرفی درمان مسائل خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن یاری می نماید و بالعکس.

اختلال در توانایی شناختی: به صراحت می توان گفت کمبود خواب تفکر و توانایی های یادگیری شما را تحت تاثیر قرار می دهد و هشیاری، تمرکز، استدلال و قدرت حل مشکل را مختل می نماید. این در حالی است که خواب کافی به شما در ذخیره سازی تجربیات و اطلاعات نو در هارد دیسک مغز یاری می نماید. چرخه خواب نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.

پیری زودرس: در حالی که با افزایش سن و کاهش سطح تستوسترون در مردان، علائم پیری به خصوص در پوست خود را نشان میدهند، کمبود خواب هم می تواند همین عارضه را داشته باشد و منجر به تیره شدن پوست و چین و چروک های زودرس گردد. هنگام محرومیت از خواب، کورتیزول یا همان هورمون استرس، بیشتر آزاد می گردد و در حجم های بالاتر می تواند کلاژن پوست را تجزیه کند و انعطاف پذیری و صافی پوست را از بین ببرد.6 نشانه بهداشتی محرومیت از خواب را جدی بگیرید!

افزایش وزن: علم این نکته را تایید نموده که ساعات کم خواب بر وزن شما، سایز دور کمر و سایز شکم تاثیر می گذارد. بدخوابی و بی خوابی مغز شما را به مصرف مواد غذایی بیشتر ترغیب می نماید و متابولیسم شما را هم کاهش می دهد. گرلین، حس گرسنگی را تحریک می نماید و لپتین پیغام سیری را به مغز می فرستد و اشتها را سرکوب می نماید. کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می گردد. کمبود خواب نه تنها اشت ها را تحریک می نماید، بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را افزایش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های مزمن: اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهند:

بیماری های قلبی

حمله قلبی

نارسایی قلبی

بی نظمی ضربان قلب

فشار خون بالا

سکته مغزی

دیابت

مسائل سیستم گوارشی: از هر 250 آمریکایی یک نفر به بیماری التهاب روده مبتلا است و اختلالات خواب هم علائم این بیماری را افزایش می دهد. در صورتی که کم خوابی بصورت مداوم تکرار گردد، سندروم التهاب روده شدید تر می گردد، بطوریکه 10 تا 15 درصد از آمریکایی به دلیل بی خوابی با این مشکل دست و پنجه نرم می نمایند. بعلاوه باید به این نکته اشاره نمود افرادی که از بیماری کرون رنج می برند، در صورت بی خوابی دو برابر سایر افراد در معرض خطر عود کردن این سندرم در مقایسه با افراد عادی قرار دارند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2059

به "6 نشانه بهداشتی محرومیت از خواب را جدی بگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نشانه بهداشتی محرومیت از خواب را جدی بگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید