تنش بر سر پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ادامه دارد

به گزارش تور روسیه ارزان، تهران- خبرنگاران- رئیس جمهور آمریکا به شدت از حضور بازپرس ویژه پرونده روسیه در کنگره برای ادای شهادت در برابر نمایندگان برآشفته است. یک ماه پیش نتیجه تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و تبانی احتمالی روسیه با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ منتشر شد.

تنش بر سر پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ادامه دارد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در توئیتی نوشت: رابر مولر بازپرس ویژه پرونده روسیه نباید در برابر نمایندگان کنگره درباره گزارش اخیرش در خصوص دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی، شهادت بدهد.

ترامپ اضافه نمود: پس از بیش از 35میلیون دلار هزینه در مدت دو سال، مصاحبه از 500 نفر و استفاده از 18 نماینده خشمگین دموکرات که به شدت از ترامپ متنفر هستند و 49 مأمور اف بی آی، و گزارشی که نشان می دهد هیچ گونه تبانی وجود نداشته است، چرا دموکرات های کنگره اکنون می خواهند مولر شهادت بدهد؟ آیا آنها از اینکه هیچ گونه تبانی وجود نداشته است، خشمگین و ناراحت هستند؟ هیچ جرمی وجود نداشته غیر از آنکه طرف مقابل مرتکب آن شده است. رابرت مولر نباید شهادت بدهد.

در فروردین سال جاری پس از 22 ماه تحقیق مولر رئیس سابق اف بی آی ابتدا یک نسخه سانسور شده منتشر شد و در اختیار کنگره و عموم مردم نهاده شد. ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا، روز 29 فروردین قبل از ارائه این متن که حزفیات متعددی داشت، گفت: تحقیقات بازرس مالر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را تایید نموده است. اما این تحقیقات شواهدی پیدا ننموده که تبانی و همکاری دونالد ترامپ و اعضای کارزار انتخاباتی او با روسیه را اثبات کند.

مولر، بلافاصله از دادستان کل به دلیل ارائه خلاصه ای ناقص از گزارش نهایی او ابراز نارضایتی کرد. او نامه ای به ویلیام بار نوشت و در این نامه تاکید نمود که خلاصه چهارصفحه ای ارائه شده از طرف دادستانی، هم از نظر متن و هم از نظر محتوا نتایج تحقیقات او را بازتاب نمی دهد.

مولر در نامه اش از دادستان کل خواست که مقدمه و خلاصه گزارش خود را انتشار دهد و نوشت: در حال حاضر در میان عموم مردم سردرگمی در خصوص جنبه های تصمیم ساز نتایج تحقیقات ما به وجود آمده است. این مسئله هدف اصلی فعالیت ما را که جلب اعتماد کامل عمومی به نتیجه تحقیقات و مبنای تشکیل شورای ویژه تحقیقات از سوی وزارت دادگستری بوده را به خطر می اندازد.

رابرت مولر یک سیاست مدار اهل ایالات متحده آمریکا و ششمین مدیر اجرایی اف بی آی از سال 2001 تا 2013 بود. او جمهوری خواهی است که توسط جرج بوش به مدت ده سال، و با تمدید دو ساله باراک اوباما به این سمت گماشته و مشغول خدمت بود. او پس از جی ادگار به عنوان طولانی ترین خدمتگذاران در مدیران اف بی آی شناخته می گردد.

دموکرات ها از رویکرد ویلیام بار به گزارش نهایی به شدت انتقاد کردند و استقلال او را مورد تردید قرار دادند. آن ها 10 اردیبهشت خواهان بازبینی نامه مولر شدند. جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، مولر باید بتواند در کنگره شهادت بدهد. دموکرات ها بر این باورند که گزارش مولر می تواند پایه تحقیقات بعدی آنها در خصوص ترامپ باشد.

سر انجام در آخرین روز فروردین ماه وزارت دادگستری آمریکا پس از مدت ها انتظار گزارش کامل مولر را منتشر کرد؛ گزارشی که بر اساس آن شواهد قطعی دال بر بی گناهی رئیس جمهوری در کارشکنی در اجرای عدالت وجود نداشت اما دونالد ترامپ و تیم حقوقی اش آن را یک پیروزی قلمداد کردند.

دونالد ترامپ در واکنش به گزارش منتشره بازرس ویژه تحقیق تأکید کرد، اگر می خواست از این حق که جلو تمامی این روند را بگیرد برخوردار بود.

این گزارش در دو جلد و در 448 صفحه منتشر شد و علاوه بر انتشار عمومی به کنگره نیز ارسال شد. تیم حقوقی مولر که 22 ماه برای انجام این گزارش وقت صرف نموده، نوشته بود که در روند تحقیقات نتوانسته با قاطعیت معین کند که ترامپ در اجرای عدالت کارشکنی ننموده است.

اما در این گزارش آمده است، بازرسان توانسته اند به تماس های زیادی میان تیم انتخاباتی ترامپ و نمایندگان روسیه برسند، اما شواهد لازم برای اثبات عملی مجرمانه به دست نیاورده اند.

9229

منبع: ایرنا
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 497

به "تنش بر سر پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش بر سر پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید