نفت ایران؛ کار سخت ایران با مشتریان قدیمی ، چاه ها آماده اند؟

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران - رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس گفت: کشورها براساس منافع مالی خود تصمیم گیری می نمایند. اما در کل قطعا علاقه ندارند ایران که سهم آنها را بگیرد، بسته به برش سیاسی، شخصیت و اقتدار نفتی ایران ما می توانیم در بازار بین الملل نقش آفرینی نموده و صندلی خود را معین کنیم، بعبارت دیگر افزایش و یا کاهش فراوری نفت تابعی از شرایط سیاسی هر کشوری است.

نفت ایران؛ کار سخت ایران با مشتریان قدیمی ، چاه ها آماده اند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا حسین حسین زاده ، درباره اوضاع صادرات نفت ایران بعد از گشایش احتمالی در تحریم ها گفت: در صورتی که گشایش سیاسی حاصل گردد باید مجددا بتوانیم هم بازارهای از دست رفته را بدست بیاوریم و هم بازاریابی جدید داشته باشیم.

کار سخت ایران با مشتریان قدیمی

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عظیمترین پالایشگاه های جهان در هند و کره که از جمله مشتریان ایران بودند، اکنون با نفت ابوظبی و سعودی جایگزین نموده اند، کار ما سخت اما شدنی است. نکته دوم اینکه در بازاریابی جدید باید از روش های چانه زنی استفاده کنیم، در خصوص گاز مشکل چندانی نداشته و در حال حاضر برنامه های توسعه صادرات را دنبال می کنیم، در خصوص پتروشیمی و فرآورده ها نیز که تحریم نبودند و درآمد اصلی کشور هستند، باز هم باید با توسعه زنجیره ارزش و صنایع پایین دست در راستا سریع تر جلوگیری از خام فروشی و افزایش سهم از بازارهای جهانی قرار بگیریم.

50 درصد پروژه های نفتی تعطیلند

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس درباره واکنش کشورهای فراورینماینده نسبت به بازگشت نفت ایران گفت: کرونا باعث شد بیش از 50 درصد پروژه های عظیم نفتی جهان تعطیل گردد و سرانجام کرونا که سرانجام سال 2021 پیش بینی شده قراردادهای قبلی باید احیا شوند، بنابراین حتی اگر گشایش حاصل گردد کار ما برای بازگشت سخت می گردد، اما علیرغم توافق کاهش فراوری در اوپک پلاس که طی این مدت رقم آن 7.1 میلیون بشکه بوده است ما در مدت تحریم سهم خود را از فراوری و صادرات از دست دادیم و فراورینمایندگان باید بازگشت فراوری و افزایش صادرات ما را بپذیرند.

تابع شرایط سیاسی و اقتدار نفتی هستیم

وی یادآور شد: در بازار بین الملل نفت هر کشوری برای خود چانه زنی می نماید مثلا وقتی عربستان محاسبه می نماید که اگر یک میلیون کاهش فراوری داشته باشد قیمت نفت بالا می رود، به نفع اش است که زیر بار کاهش فراوری برود، در نتیجه کشورها برای کاهش فراوری به بازگشت نفت ایران نگاه نمی نمایند، براساس منافع مالی خود تصمیم گیری می نمایند. اما در کل قطعا علاقه ندارند ایران که سهم آنها را بگیرد؛ بسته به برش سیاسی، شخصیت و اقتدار نفتی ایران ما توانیم در بازار بین الملل نقش آفرینی نموده و صندلی خود را تعیین کنیم، بعبارت دیگر افزایش و یا کاهش فراوری نفت تابعی از شرایط سیاسی هر کشوری است.

چاه ها آماده اند؟

حسین زاده درباره شرایط آمادگی چاه ها برای افزایش فراوری بیان داشت: در مدل جدید قراردادی در چند سال اخیر آیتمی بنام صیانت از مخازن گنجانده شده، ضمن اینکه باید فشار چاه کم گردد، روش های مختلف ریکاوری نفت هم باید انجام گردد، با توجه به اینکه مخازن در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، مجبوریم که هزینه کنیم تا نفت و گاز بالا بیاید و این هزینه ها در قالب صیانت از مخازن در قراردادها گنجانده شده است.

توان فراوری قبل از تحریم را داریم

وی تاکید نمود: آنچه تعیین است در صورتی که گشایش سیاسی حاصل گردد کشور ما توان فراوری به میزان قبل از تحریم را دارد و اگر موضوع بازاریابی حل گردد به لحاظ فراوری، نگهداری، صیانت و انتقال هیچ مسئله ای نداریم.

به تکنولوژی احتیاج داریم اما روی پای خود می ایستیم

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره احتیاج به تکنولوژی و حضور شرکت های تراز اول بین المللی گفت: مثلا اکنون در جهان در حفاری چاه ها به جای گل روغنی از محصولات پلیمری استفاده می گردد، ما از لحاظ تکنولوژی با جهان فاصله داریم و قطعا به بعضی تجهیزات و دانش روز جهان احتیاج داریم.

وی ادامه داد: واقعیت اینکه 80 درصد تجهیزات در داخل کشور فراوری می گردد، در واقع تحریم ها به حوزه داخلی سازی تجهیزات نفت و انرژی یاری کرد اما در عین حال فشار زیادی هم وارد شد. در هر حال ما به تکنولوژی روز جهان احتیاج داریم، اما اینگونه نیست که اگر تکنولوژی و شرکت خارجی نیاید ما نمی توانیم روی پای خودمان بایستیم.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1897

به "نفت ایران؛ کار سخت ایران با مشتریان قدیمی ، چاه ها آماده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت ایران؛ کار سخت ایران با مشتریان قدیمی ، چاه ها آماده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید