واکنش حکیم به اقدام مجلس عراق

به گزارش تور روسیه ارزان، ایرنا نوشت: رهبر جریان حکمت ملی عراق با صدور پیامی حمایت خود را از بسته اصلاحی که در چارچوب پاسخگویی به مطالبات تظاهرات کنندگان مسالمت جو توسط مجلس این کشور طی دیروز و امروز سه شنبه به تصویب رسیده است، اظهار داشت.

واکنش حکیم به اقدام مجلس عراق

سید عمار حکیم گفته است که دیر زمانی است که خواهان فعال سازی نقش مجلس و اتخاذ گام های شجاعانه از سوی این نهاد قانونگذاری برای فرونشاندن خشم مردم نسبت به طبقه سیاسی حاکم است.

وی ابراز امیدواری کرد که مجلس در صندلی خانه ملت، نقش پررنگ تری در ریشه کن سازی فساد، معرفی سرکردگان آن و عوامل دخیل در اتلاف و هدر دادن بیت المال و معرفی آنان به دستگاه قضایی ایفا نماید.

رهبر جریان حکمت ملی همچنین خواهان اقدامات، هماهنگی و ارتباط بیشتر میان قوای قضائیه و مجریه برای برآورده کردن مطالبات مشروع تظاهرات کنندگان در بازه زمانی معین و لزوم اصلاح قوانینی شد که دربردارنده امتیازات نامشروع و غیر قانونی است.

مجلس عراق دیروز (دوشنبه) با رای مثبت خود انحلال شوراهای استانی، لغو امتیازهای مسئولان عالیرتبه و نیز تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی را تصویب کرد.

مجلس عراق با رای مثبت به انحلال شوراهای استانی به جز اقلیم کردستان، مجلس این کشور را مسئول نظارت بر استانداران در حین برگزاری انتخابات معرفی کرد و همچنین مقرر شد استانداران اداره امور اقتصادی و اداری را از شوراها تحویل بگیرند.

مجلس نمایندگان عراق همچنین مصوب کرد تا همه امتیازهای ویژه ریاست جمهوری، نخست وزیری، رئیس و نمایندگان مجلس، وزیران، مدیران کل و قوه قضائیه، شورای عالی قضایی و استانداری ها از روز تصویب این قانون (دیروز دوشنبه) لغو گردد.

قوه مقننه این کشور همچنین مقرر کرد با تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی، این کمیته پیشنهادهای خود را ظرف 4 ماه ارائه کند.

برطرف مصونیت مجلس از هر نماینده که متهم به فساد است از دیگر مصوبات مهم مجلس این کشور بوده که امروز سه شنبه به تصویب رسید و جلسات مجلس نمایندگان عراق همچنان برای تصویب دیگر مصوبات قانونی که تظاهرکنندگان خواهان آن هستند ادامه دارد.

تصویب مصوبات جدید مجلسی مورد رضایت اکثر جامعه عراق قرار گرفته اما همچنان بخشی از تظاهرکنندگان خواهان مصوبات بیشتر مجلسی در چارچوب مطالبات آنها برای اصلاحات در کشور هستند و به اعتراضات خیابانی خود ادامه می دهد.

خشونت ها و درگیری های خونین نیز همچنان در حاشیه بعضی اعتراضات خیابانی در بعضی شهرهای عراق ادامه دارد.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 886

به "واکنش حکیم به اقدام مجلس عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش حکیم به اقدام مجلس عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید