کدام سلبریتی ها ملزم به پرداخت مالیات می شوند؟

به گزارش تور روسیه ارزان، بخش مهمی از سهم عایدی دولت ها در کشورهای پیشرفته به وسیله مالیات فراهم می گردد و چند سال است سلبریتی ها و اینفلوئنسرها در بسیاری از کشورها با موضوع پرداخت مالیات روبرو هستند.

کدام سلبریتی ها ملزم به پرداخت مالیات می شوند؟

به گزارش ایسنا، بلاگر واژه آشنایی است که این روزها فکر کاربران را بیشتر به خود معطوف نموده است به عبارتی با توسعه وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی و پیشرفت روزافزون عصر رسانه تمایل حرکت افراد به این سمت را بیشتر کرد و با نگاه عایدیزایی و کسب سود آن را حرفه خود قرار دادند. در واقع امروزه بلاگ و نوشتن و فراوری محتوا و تبلیغات در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام بعنوان یک حرفه دنبال می گردد.

از سوی دیگر بسیاری از کشورهای پیشرفته سهم مهمی از عایدی خود را به وسیله مالیات به دست می آورند البته استفاده از مقدار مطلق عایدیهای مالیاتی به منظور مقایسه نظام مالیاتی کشورها و مقدار عایدیهای مالیاتی آنها منطقی نیست؛ چراکه اقتصاد کشورها فرق دارد و از همین رو مقدار وصول عایدیهای مالیاتی آنها نیز فرق دارد. بنابراین برای مقایسه کشورها از منظر مالیاتی باید از شاخص مالیات به فراوری ناخالص داخلی استفاده کرد.

آنالیز نسبت مالیات به فراوری ناخالص داخلی در کشورهای مختلف نشان می دهد که با طیف وسیعی از کشورها که دارای شاخص مالیاتی متفاوتی هستند، روبرو هستیم. در یک سر طیف، کشورهایی با نسبت مالیات به فراوری ناخالص داخلی بسیار بالا یعنی حدود 50 درصد و در طرف دیگر کشورهایی که این نسبت برای آنها کمتر از 3 درصد است و البته بالاترین شاخص مالیات به فراوری ناخالص داخلی متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان، سلبریتی ها و تأثیرگذاران شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار دارند و از سوی دیگر برای عایدی و اخذ مالیات از آنها هم برنامه ها و مصوباتی درنظر گرفته شده است. در ابتدای مطرح شدن این موضوع بعضی کارشناسان معتقد بودند تعداد فالوئر سنجه خوبی برای شناسایی و دریافت مالیات نیست و باید روش های بهتری را در نظر گرفت.

در نهایت طبق دستورالعمل اجرایی بند ذ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور، عایدیهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر عایدی شد. بر این اساس، سازمان امور مالیاتی مکلف شد ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از عایدیهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی برساند.

این سازمان بعلاوه مکلف شد لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده به وسیله آن ها را تهیه کند و در تارنمای سازمان در منظر عموم قرار دهد. پس از آنکه دریافت مالیات از سلبریتی ها جدی شد مسئولان تأکید کردند این افراد مانند سایر مودیان هستند و براساس مقدار عایدیی که دارند مشمول مالیات می شوند البته اداره کلی در تهران فقط برای سلبریتی ها راه میزان شده و همه قرار دادهای این افراد آنالیز و شناسایی می شوند.

نحوه شناسایی سلبریتی ها برای دریافت مالیات چگونه است؟

مهدی موحدی بکنظر- سخنگوی سازمان امور مالیاتی- درباره نحوه شناسایی سلبریتی ها اینگونه شرح داد که الگوریتم ها و فرمول های مختلفی برای شناسایی وجود دارد که قرار است به سازمان برای شناسایی یاری کند. درواقع صرفا یک فرمول نیست و شامل اطلاعات مختلفی می گردد که بعضا به وسیله پلیس فتا به دست آمده است. از سوی دیگر صاحبان صفحات شناسایی شده و اسامی آن ها استخراج می گردد، پس از آن اسامی با کد ملی انطباق داده خواهد شد و حساب های بانکی آن ها آنالیز می گردد.

پس از این موضوع احسان خاندوزی- وزیر امور مالی و دارایی- در ابتدای تابستان سال جاری بیان کرد در مجموع تا الان 550 کاربر رسانه های اجتماعی با عایدیهای تبلیغاتی بزرگ شناسایی شدند که صرفا 123 نفر از آنان حدود 2300 میلیارد تومان عایدی واریزی به حساب های بانکی شان بوده و این امر قطعا در دست آنالیز دولت واقع شده است.

وی تأکید کرد که عایدی چهره های شهره و سایر مردم و فعالان مالی تفاوتی ندارد و همه در مقابل قانون یکسان هستند.

پس از این موضوع اعلام شد بعضی از مالیات های تشخیصی اینفلوئنسرها مربوط به پیش از شناسایی عایدیهای این افراد بوده و سازمان مالیاتی در حال صدور برگه متمم است و پیش بینی می گردد که مالیات تشخیصی این افراد حدود 500 میلیارد تومان و بیشتر خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، اخذ مالیات از بلاگرها البته یک امر متداول در جهانست؛ در همسایگی نزدیک ما در کشور ترکیه، از ابتدای سال 2019 میلادی با هدف دریافت مالیات از عایدی حاصل از تبلیغات اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و بلاگرها، دستورالعملی با موضوع کسب مالیات از خدمات تبلیغات برخط اینترنتی تصویب شد. حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که از عایدیهای نفتی برخوردار هستند هم از قافله اخذ مالیات از عایدیهای فضای مجازی عقب نمانده اند و در عربستان و امارات متحده عربی هم از بلاگر، اینفلوئنسر و کانال دارها مالیات گرفته می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2600

به "کدام سلبریتی ها ملزم به پرداخت مالیات می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام سلبریتی ها ملزم به پرداخت مالیات می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید